Aarhus University Seal

Fra speciale til verdenshit

På bare få dage blev videoklippet af en mand, der frier til en fremmed kvinde over nettet verdenskendt. Alt sammen fordi en aarhusiansk studerende ville afprøve teorien fra sit speciale om videoer, der deles på nettet.

Foto: Roar Lava Paaske
Rune Iversen (t.v.) og Jeppe Vejs (t.h.) har været venner siden gymnasiet. De står bag videoen ”Chatroulette Love Song”, som på næsten ingen tid er blevet set over tre millioner gange på YouTube.

Rune Iversen og Jeppe Vejs stirrer spændt på radioen. Deres sang skal nemlig have verdenspremiere på P3, og de har ventet, lige siden radioprogrammet begyndte.
Det hele begyndte med Rune Iversens speciale om videoer, der deles af millioner af brugere på meget kort tid på nettet.
Den 14. marts lagde de to unge mænd selv en video ud på YouTube. En optagelse, hvor deres fælles kammerat synger en kærlighedssang til en totalt fremmed pige, Diana, på webkamerachatten ”Chatrouletten” for til sidst at fri til hende. Det er sangen fra videoen, drengene venter på.
Kendskabet til videoen spredte sig verden over på meget kort tid. I dag er videoen blevet set mere end tre millioner gange, og den har været omtalt i næsten samtlige danske nyhedsmedier.

Virale virkemidler

Da Rune Iversen blev introduceret til faget virale videoer på medievidenskab, lagde det bunden for hans fascination.
– Hver uge er der en ny video, som alle har set, så jeg tænkte, at det må være muligt at finde nogle fælles faktorer, der kan gøre en video viral, siger Rune Iversen, der besluttede sig for at skrive speciale om opskriften på en viral video.
Ifølge Rune Iversen indeholder de elementer, som giver folk lyst til at dele den med andre, som ”wow-oplevelser”, beundring eller forargelse. For eksempel husker de fleste nok Visit Denmarks video med Karen, der ledte efter faren til sit barn.
– En video bliver ikke viral af bare at være på nettet, den skal også deles frivilligt af mange brugere. For at det sker, er den nødt til at indeholde noget, som vækker følelser i seeren. Der er hundredvis af kategorier inden for virkemidlerne, og jo flere man har med, jo større er chancen for, at videoen bliver viral, siger han.
For eksempel indeholder Rune Iversens video både en enhjørning, der kommer ind fra højre, en tegning, som bliver til i løbet af sangen, en pizza, hvor fyldet former et hjerte, for slet ikke at tale om et frieri og en præst.
– Det største virkemiddel i vores video var Dianas reaktion, og den kunne vi jo ikke styre. Så vi puttede så mange ting ind, at hun ville blive positivt overvældet, og så seerne ville blive fascineret, siger Rune Iversen, som indkasserede et 10-tal for sit speciale.

Afprøvede sin teori

Eftersom Rune Iversen i sit speciale, som han selv siger, påstår at have fundet en opskrift på virale videoer, mente han, at han var nødt til at omsætte sin teori til praksis, og efter næsten tre måneders hårdt arbejde sammen med musikerkammeraten Jeppe Vejs blev det til ”Chatroulette Love Song”.
– Jeg tænkte, at jeg ikke kunne tillade mig at påstå, at jeg kunne noget, og så ikke gøre det. Det var ikke for at bevise, at jeg havde ret, men jeg ville simpelthen se, om jeg kunne, siger Rune Iversen, før han bliver afbrudt af radioværten.
Endelig sker det. Stemmen i radioen fortæller om videoen, der ligger til grund for musiknummeret, hvorefter tonerne af ”Chatroulette Love Song” drøner ud af højttalerne. Der bliver helt stille, og det er næsten, som om verden går i stå uden for vinduerne.
– Hvor er det surrealistisk, siger Jeppe Vejs. Hans hænder ryster.
I lejligheden, hvor det hele startede, sidder de to stolte unge mænd og tapper med fødderne i takt til musikken.
– ’Kæft det var fedt mand! udbryder Rune Iversen, da sangen slutter, og drengene omfavner hinanden og uddeler high-fives.

Du kan se videoen ”Chatroulette Love Song” på YouTube.com