Aarhus University Seal

Frit en forsker: ”Huskende vand” helbreder ikke syge

Spørgsmål: Huskende vand med specielle egenskaber bliver solgt i dyre domme til både virksomheder og privatpersoner, men har vand en hukommelse?

Illustration: Louise Thrane Jensen

Svar:

Af Professor Søren Rud Keiding, Institut for Kemi

– Vand kan ikke huske. Ikke som du kan huske. Når nogen siger, vand har en hukommelse, så er det fordi, de mener, at vand kan huske noget, der er sket langt tidligere, hvilket påvirker vandets egenskaber. Jeg kan godt vende svaret om og sige ”Ja, vand har hukommelse”, men hukommelsen er kun cirka 2 picosekunder lang – en milliontedel af en milliontedel af et sekund. Hvis du tager et glas vand og beder molekylerne om at vende sig på en bestemt måde, så går der 2 picosekunder, og så er al erindring om den struktur væk. I praktiske termer kan vand altså ikke huske, men hvis du virkelig vil have det præcist defineret, så kan vi sige, det kan huske cirka 2 picosekunder.

Hvorfor ønsker nogen, at vand kan huske?

– Der findes en trosretning, der hedder homøopati. Homøopater mener, at hvis man tilsætter et molekyle fra et medikament eller et giftstof til vand, så vil vandmolekylerne sætte sig i en bestemt form omkring det molekyle. Det er også rigtigt. Hvis man så fjerner det tilsatte molekyle, så mener homøopaterne, at vandmolekylerne vil have erindring om, hvordan de lå omkring det tilsatte molekyle. Denne erindring skulle give vandet specielle egenskaber på længere sigt, men det passer altså ikke. Eksperimenter viser, at vand kun husker strukturen i 2 picosekunder.
I firserne var der en meget berømt artikel med en fransk forsker (immunologen Jacques Benveniste, red.), der hævdede, at der var indikationer på hukommelse i vand over længere tid. Det blev publiceret i et meget fint tidsskrift og vakte stor opstandelse. Efterfølgende forsøg har dog vist, at effekten ikke kan reproduceres, men den moderne homøopatiske litteratur refererer stadig til den franske artikel som et bevis på vands hukommelse.
Homøopati er pseudovidenskab. Firmaer, der tilbyder huskende vand, er fup og svindel. De pakker deres tro ind i videnskabelige argumenter, og det er problematisk. Jeg har ingen problemer med, at folk har en religiøs eller spirituel overbevisning, men hvis du laver penge på noget, der er forkert, og siger til syge folk, at de kan blive kureret med en liter vand til 700 kroner, så føler jeg mig forpligtet til at korrigere det.