Aarhus University Seal

Læs vores dagbog

Sidsel og Lasse vil gerne dele deres liv med andre. 20.000 nysgerrige læsere klikker sig hver uge ind på deres blog.

Bloggerne Sidsel og Lasse bliver af og til genkendt på gaden. ”Det er lidt spøjst, for vi føler os jo ikke kendte på den måde”, siger Sidsel Hilding-Hamann. Foto: Jesper Rais | AU-foto

I går havde jeg et rimelig af­slappet sæt på, var hos frisøren og så til møde med min nye læsegruppe. I morgen starter jeg på 2. semester på medievidenskab.
I torsdags fik Lasse og jeg en slags hjemmelavet fish n’ chips med hjemmelavet aioli til. Det var så lækkert og ret nemt at lave også.


Sidsels og Lasses blog startede som ganske almindeligt tidsfordriv for halvandet år siden. Kæresteparret læste en del blogs på nettet og blev inspireret til selv at oprette en. Mest for sjov, men også for at prøve blogmediet af. I begyndelsen var der ingen læsere.
– Det var som at tale til en væg, siger Lasse Ribergård Rasmussen.
Siden har rygtet om kæresteparrets blog spredt sig, og i dag klikker over 20.000 besøgende sig ugentligt ind på www.sidseloglasse.com for at læse om parrets dagligdag, studieliv, seneste tøjkøb og favoritopskrifter. Sidsel Hild-ing-Hamann og Lasse Ribergård Rasmussen læser begge på Aarhus Universitet, og det samme gør en stor del af deres læsere.
– De fleste af vores medstuderende synes, bloggen er et fedt projekt, og de er meget interesserede i det, vi laver. Nogle tager også lidt pis på os, for eksempel ved at skrive sjove kommentarer på bloggen, siger Sidsel Hilding-Hamann.

Personlig vinkel

Bloggerparrets lille baggårdslejlighed er hip på den skødesløse måde. Her er designerlamper, cool kunst på væggene og kreativt rod i krogene. Parrets store samling af stramme jeans og læderjakker hænger fremme på bøjlestativer til frit skue – vist mest fordi, der mangler skabsplads. Lasse Ribergård Rasmussen har svært ved at svare på, hvorfor bloggen er blevet så populær.  
– Jeg ved det ærligt talt ikke. Men jeg tror, det er en styrke, at vi har den personlige vinkel med. Vi fortæller om vores studier, vores planer for fredag aften, vi viser feriebilleder og billeder af vores aftensmad. Men jeg ville aldrig skrive et indlæg om, at min mormor lige var død, eller at Sidsel og jeg havde været oppe at skændes. Så personligt er det ikke. Vi prøver at finde en god balance, siger Lasse Ribergård Rasmussen.

Bloggen giver oplevelser

Det er tidskrævende at blogge. Ofte bruger parret to timer om dagen på at opdatere egen blog, svare på spørgsmål fra læserne og følge med i andre blogs om mode, mad og livsstil. De har dog stadig tid til studierne, og tiden til bloggen er godt givet ud, mener Lasse Ribergård Rasmussen, der læser medievidenskab, og Sidsel Hilding-Hamann, der læser Marketing and Management Communication.
– Vi går begge på medierelaterede uddannelser, og derfor er det særligt spændende for os at have vores eget lille medieprojekt, hvor vi kan afprøve forskellige ting i praksis. Derudover bliver vi ofte inviteret med til forskellige events. Vores blog giver os simpelthen nogle oplevelser og et netværk, siger Lasse Ribergård Rasmussen.  
Og endelig er der ”sponsorgaverne”. For eksempel den spruttende kaffemaskine, der står på køkkenbordet og ligner et mindre rumskib. Eller de mange hårprodukter, der flokkes på hylderne i badeværelset. Gaverne er et kildent emne.

Ok at modtage gaver

–Nogle mener, at bloggerne sælger ud, hvis de modtager gaver fra firmaer og efterfølgende skriver om dem på bloggen. Jeg synes personligt, det er fint, så længe man altid oplyser, at det er noget, man har fået. Og så skal man selvfølgelig også altid skrive, hvis man ikke synes, produktet er godt, siger Sidsel Hilding-Hamann.
De to bloggere er selektive i forhold til, hvilke gaver de vil modtage og skrive om. Gaverne skal være relevante i forhold til bloggens indhold.
– Der er et svensk firma, som bliver ved med at tilbyde os babytæpper. Jeg ved ikke, hvor de får den idé fra, siger Sidsel Hilding-Hamann og kigger rundt i lejligheden, der ikke på nogen måde bærer præg af kommende familieforøgelse.

Bloggen vokser

En rundtur i cyberspace afslører et helt overvældende antal blogs. Og hver dag dukker nye op. I Sverige er blogging efterhånden blevet så stort, at flere bloggere kan leve af deres blog. Nogle springer desuden ud som designere og bliver deciderede celebrities, der modtager priser til blog-award-shows. Hvor store vil Sidsel og Lasse gerne blive?
– Vi har ikke nogen målsætning eller noget, men bloggen vokser jo støt. The sky is the limit, siger Lasse Ribergård Rasmussen. Efterfulgt af et genert grin.


 

Citater fra sidseloglasse.com

”Det er for sejt det her! En gammel kirke, der ikke længere var i brug, blev lavet om til et topmoderne hjem – hvor vildt er det ikke lige? Det kunne være ret specielt at bo sådan et sted. Måske lidt creepy?”
”Jeg har lige købt denne flotte, mørkeblå frakke i COS på udsalg. Den kostede oprindeligt 1.900 kroner, men jeg endte med at give omkring 400 kroner for den, så det var jo et kup!”
”I dag skal jeg til eksamen! Det er heldigvis en kort en, så det skal nok gå. Wish me luck!”
”Her til aften lavede Lasse og jeg selv sushi! Vi synes, det blev super lækkert, især når man tænker på, at det var første gang, vi prøvede det. Seks til ti år for at blive sushikok? Baah, vi gør det på en aften!”