November 2014

Månedens billede (109)

Den universitetshistoriske billedsamling er for nylig blevet beriget med noget så sjældent som et farvefoto af de udbombede kollegiebygninger, som de stod efter Royal Air Force-luftangrebet 31. oktober 1944.

Billedet er enestående i den forstand, at der i den universitetshistoriske billedsamling ikke findes andre farvefotos af ruinerne af Kollegium 4 og 5.

Ved et rent tilfælde er billedet blevet overdraget ganske kort tid før Aarhus Universitet markerer 70-års-dagen for udslettelsen af Gestapos hovedkvarter i Universitetsparken i Aarhus.

Præsentation af nyerhvervelsen indgår derfor naturligt i Aarhus Universitets markering af 70-året for luftangrebet - idet vi har udvalgt fotografiet såvel til Månedens billede som ladet det indgå i en udstilling om luftangrebet.