Juni 2019

Månedens billede (164)

Allerede forud for etableringen af Universitetsundervisningen i Jylland i 1928 havde Mols spillet en betydelig rolle, når man fra universitetets side som led i studenterrekrutteringen havde udmalet byen Aarhus' herlige omgivelser. Der var skovene nord og syd for Aarhus og lige på den anden side af Aarhusbugten lå Molslandet, som man ofte kaldte området.

Mellem Aarhus og Mols er der i fugleflugtslinje over bugten en strækning på blot omkring fem kilometer, og gennem mange år sejlede der både i rutefart mellem Skødshoved og Aarhus.

Der kunne tages cykler med bådene, hvilket selvsagt kunne være ganske praktisk, hvis man ønskede at udvide sin radius, men det fremgår ikke af billederne, om det selskab, som ses på billedet herover, havde benyttet sig af muligheden for at medbringe cykler.

Personerne på billedet er mandlige studenter, der boede på Marselisborg Studentergaard, samt deres veninder foruden kvindelige studenter, hvis boforhold vi ikke kender.

Fra venstre Inger Højer, stud.mag. Ernst Rehben, uidentificeret stud.theol., uidentificeret stud.mag. (engelskstuderende), Inger Magnussen, stud.mag.erne Detlef Keller Hansen, Asger Ussing Jepsen, Grete Bondesen og Karna Falbe Hansen samt "ukendt Molbo", som skrevet står på fotografiet bagside.

Det er Peter Kr. Iversen, der i 1992 har overdraget os billederne fra denne studenterudflugt for 85 år siden.