Billedsærsamling 0134A - Anne Pedersen, TEO

Der er tale om fotos fra og beskrivelser af nogle af de lokaler i Hovedbygningen, som i midten af 1970'erne anvendtes af Det Teologiske Fakultet. Det fremgår af materialet, at det er produceret i forbindelse med ombygninger.

En af de teknisk-administrative medarbejdere medvirker som 'livgivende' model på billederne fra de enkelte lokaler, men ikke på billederne fra gangarealer.

Et af lokalebillederne ses herunder i forstørrelse.

På billedet herover ses et billedfremvisningsapparat, som kan anvendes til at projicere såvel papirbilleder/billeder i bøger som dias op på en hvid væg eller en skærm. Når et sådant apparat udelukkende er beregnet til fremvisning af papirbilleder - altså uigennemsigtig materiale - kaldes det et episkop, og hvis det kun kan bruges til projicering af lysbilleder - gennemsigtige materialer - er der tale om et diaskop.

Hvad vi ser på dette billede, er et apparat, der kan anvendes til begge de ovennævnte 'formater', og som derfor kaldes et epidiaskop. Apparatet på billedet ligner en type, som var gængs fra og med slutningen af 1960'erne.