Et kig ind i ingeniørernes verden

Ingeniørhøjskolen i Århus og Aarhus Universitet har netop givet håndslag på en fælles fremtid. UNIvers har derfor været en tur på Dalgas Avenue for at høre, hvad de ingeniørstuderende tænker om fusionen, men også for at finde ud af, hvad de egentlig går og laver.

Af Peter Nicolaisen
pn@adm.au.dk

Anders Fiilsøe Ramsing

24 år, elektroingeniør, 1. semester:

– Jeg synes, at fusionen med universitetet er en rigtig god idé. Det bliver godt at få samlet fokusområderne. Jeg tror helt sikkert, at det er en fordel. Når vi kommer op til de andre, der har med data og it at gøre, vil omgivelserne være med til at stramme fokus omkring vores område og på den måde højne niveauet på uddannelserne.

Nillo Alam

21 år, bygningsteknikingeniør, 1. semester:

– Vores fag handler om at beregne på bygninger. For eksempel kigger vi på varmetab og beregner på, hvor meget isolering der skal være i væggene, for at huset kan holde på varmen. En færdiguddannet bygningsteknikingeniør kommer typisk ud til et ingeniørfirma, hvor man arbejder med, at bygninger overholder bygningsreglementet og reglerne for jordforurening og varmetab. Hvis man skal være god til vores fag, skal man have flair for matematik og mekanik.

Michael Perolle Jensen

27 år, maskiningeniør, 4. semester:

– Vores uddannelse er meget bred. Man kan både arbejde med vindmøller, maskiner, hydraulik og kraner. Man kan også læse valgfag inden for biomekanik, og så kan man for eksempel være med til at lave hjerteklapper eller kunstige hofter. Det tiltaler mig, at det er en god kombination af, at man har fingrene nede i det, samtidig med at man får en god baggrund for at regne på det. Hvis man ikke gider lave så meget praktisk, kan man bare vælge nogle projekter, der er mere teoretiske. Man bestemmer faktisk selv, om man gerne vil have olie på fingrene eller ej.