Anna udskiftede Aarhus med Beijing

Anna Toft rykkede teltpælene op af den aarhusianske muld og flyttede til Beijing for at tage sin kandidatuddannelse.

Nysgerrige blikke fra hjælpsomme lokale, der aldrig har set en vesterlænding før. Kinesiske medstuderende, der læser så meget, at en lur midt i universitetets frokostpause er en fast del af deres søvnmønster. Småbørn, der ikke går med ble, men i stedet forretter deres nødtørft i vejkanten ved højlys dag.
Efter blot få måneder som kandidatstuderende i Beijing har Anna Toft allerede oplevet lidt af hvert.
– Det er meget anderledes at bo i Kina. Der er en kæmpe kulturbarriere. Især på grund af sproget, som gør, at det nogle gange kan være lidt svært at få dagligdagen til at fungere. Men ellers er det ret fedt at bo herovre. Kineserne er generelt rigtigt flinke og hjælpsomme, fortæller den 24-årige kandidatstuderende.

Farvel til Aarhus

Med en bachelor i molekylærbiologi fra Aarhus Universitet i bagagen vinkede hun i slutningen af august farvel til Smilets By og drog til den kinesiske hovedstad. Først og fremmest for at blive klogere på den menneskelige hjerne med en master i Neuroscience & Neuroimaging, som udbydes af det dansk-kinesiske samarbejde Sino-Danish Center for Education and Research. Men hun tog også af sted for at møde en kultur, som er væsentligt anderledes end den danske.
– Jeg havde en forventning om, at niveauet på studiet ville være rigtigt højt. Man har det indtryk af de kinesiske studerende, at de er meget disciplinerede, og at de sidder og læser hele dagen, siger Anna Toft.

Arbejdsomme kinesere sover i pausen

De forventninger har hun fået bekræftet, efter hun begyndte på Neuroscience & Neuroimaging, hvor de er 8 danskere og 11 kinesere. Hun roser de kinesiske studerende for at være drevne, arbejdsomme og stærke i udenadslære. Samtidig er hun overrasket over, hvor meget de bidrager med til diskussionerne, når der laves gruppearbejde.
Til gengæld har de svært ved at vænne sig til dagsrytmen på studiet, hvor undervisningen – efter klassisk vestlig opskrift – ligger i tidsrummet 8-16.30.
– Normalt varer kinesernes undervisningsdag til ud på aftenen med en fire timer lang pause midt på dagen, hvor de tager hjem og sover. Det har de dog ikke mulighed for på vores studium, for vi har halvanden times frokostpause plus nogle små pauser. Så mange af dem bruger pauserne på at ligge og sove i undervisningslokalerne, griner Anna Toft.
Hun forklarer, at den kinesiske undervisningsmodel skulle være bedre for indlæringen, fordi man ofte mister koncentrationen hen på eftermiddagen.

Glad trods kaotisk start

Den tidligere AU-studerende er efterhånden faldet til i Beijing, hvor hun deler lejlighed med tre andre danske studerende. Hendes kinesiske eventyr fik dog en kaotisk begyndelse, da hun blandt andet fik stjålet sin cykel, måtte flytte til en anden lejlighed og i det hele taget skulle forholde sig til mange nye indtryk.
– Der skete bare så mange ting, at jeg ikke rigtigt nåede at opfatte, hvad det var, der skete. Så det er først nu, at det begynder at gå op for mig, at jeg rent faktisk bor på den anden side af jorden, og at jeg skal være her i to år, fortæller Anna Toft.
Trods omvæltningen er hun glad for sin beslutning om at studere i den asiatiske vækstmotor.
– Kina er i rivende udvikling inden for naturvidenskaben, og det er et godt aspekt at have med i sin uddannelse, at man er med fremme der, hvor tingene sker. Så lige nu er det et rigtigt godt tidspunkt at være herovre, siger hun.

Vær nysgerrig og forberedt

Anna Toft anbefaler gerne andre danskere at studere i Kina, men man bør vælge en uddannelse, der ligesom hendes foregår på engelsk, understreger hun. Og så er det en fordel at have kontakter, der ligesom Sino-Danish Center kan hjælpe med at finde lejlighed og andre praktiske ting.
– Hvis vi har haft nogle problemer, har vi altid bare kunnet henvende os til Sino-Danish Center, og så har de hjulpet os, så meget de nu kunne. Det har gjort det nemmere at komme herover, fortæller hun.
Hun opfordrer samtidig Kina-lystne studerende til at være forberedte på en væsentligt anderledes kultur.
– Du skal være åben. Åben for de nye ting, der sker herovre, og åben for at lære kineserne at kende. Og så skal du være villig til at opsøge kineserne, for de opsøger ikke altid dig af sig selv, siger Anna Toft.