Ansøgere til AU IDEAS får svar inden jul

Ansøgerne til midlerne fra AU IDEAS-puljen kan forvente afklaring inden jul. Det fortæller professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation Morten Kyndrup, der er medlem af forretningsudvalget i Aarhus Universitets Forskningsfond og har været med til at ”opfinde” AU IDEAS.

Morten Kyndrup, medlem af forretningsudvalget, Aarhus Universitets Forskningsfond. Foto: Lars Kruse

– Vi er i færd med at gå ansøgningerne igennem, og derefter laver vi finaleudvalget, hvor vi går de udvalgte projekter igennem en gang til. Vi regner med at indlevere en indstilling til universitetet i løbet af december, så ansøgerne kan få svar inden jul, siger han.
AU IDEAS er et nystartet program, hvor forskere kan få bevilget midler til visionære og originale projekter. Der har i år været 260 ansøgere til AU IDEAS. Ansøgerne er nogenlunde ligeligt fordelt mellem hovedområderne, dog med en lille overvægt af ansøgere fra Arts. Morten Kyndrup er overrasket over, at så mange har valgt at sende en ansøgning af sted.
– Det er et helt nyt virkemiddel, så det var svært at spå om, men vi havde ikke regnet med at få så mange ansøgninger, siger han.
Der er i alt afsat 50 millioner kroner til AU IDEAS. I udvælgelsen af forskningsprojekterne vil der ifølge Morten Kyndrup blive lagt vægt på projektet og ikke, hvem der står bag.
– Vi lægger meget vægt på selve idéen og ikke så meget på personen bag. Det betyder ikke noget, om folk er berømte i forvejen og har skrevet
tusind artikler, konstaterer han.