DMU giver erfaringer videre

Fra første juli er DMU ikke længere en selvstændig enhed. Det er mange medarbejdere kede af. På den sidste personalekonference i regi af DMU debatterede de ansatte, hvordan de får det bedste fra DMU med over i det nye hovedområde.

Foto: Roar Lava Paaske | AU Kommunikation

"Forandringer undervejs”. Det var navnet på den sidste DMU-personalekonference, som løb af stablen på Hotel Nyborg Strand den 7.-9. april. Og for de ansatte i Danmarks Miljøundersøgelser har det virkelig været et forår med forandringer. Den tidligere sektorforskningsinstitution og efterfølgende selvstændige hovedområde hørte fra 1. januar 2011 under det nye hovedområde Science and Technology. Senere blev det offentliggjort, at hovedområdets institutter skal splittes op og slås sammen på tværs af det nye hovedområde, og at en række medarbejdere fysisk skal flytte til Aarhus eller København. Alt imens medarbejderne i administrationen venter på at få afklaret deres tilhørsforhold.

Fremadrettet energi

At DMU brydes op i nye institutter har gennem det seneste år skabt stor debat og utilfredshed blandt mange medarbejdere.
Derfor var det vigtigt for arrangørerne, at denne sidste DMU-personalekonference var fremadrettet og positivt stemt.
– Mange medarbejdere har frustrationer, og det blev det overordnede tema. Vi ville gerne prøve at ramme det, folk havde lyst til at arbejde med fremadrettet, og som er relevant for den situation, vi står i. Derfor tog vi nogle aktuelle emner op, som folk havde energi til at være med til at diskutere, for eksempel arbejdsglæde og trivsel eller faglig synergi. Det giver et engagement, der kan hjælpe os igennem forandringerne, siger Kirsten Bang, som er medarrangør af konferencen.

Samarbejde på tværs

Bekymringerne blandt medarbejderne har blandt andet gået på, om deres stærke DMU-brand vil forsvinde med navnet. Formålet med konferencen var derfor også at få nogle af alle de gode erfaringer fra det stærke DMU med videre i det nye AU.
– Flere medarbejdere har sagt, at vi er rigtig gode til at samarbejde på tværs. Det har vi været nødt til med det arbejdsfelt, vi har haft, hvor blandt andet forskningsbaseret rådgivning har været og fortsat er en kerneopgave, siger Kirsten Bang.
Netop medarbejderne har været det bærende fundament i DMU, og det var derfor også deres erfaringer, arrangørerne ville have frem på konferencen. Gennem faglige workshopper kunne de ansatte debattere og dele deres tanker og meninger.
– Vi giver konferencens output videre til dekanen, så erfaringerne forhåbentlig kan blomstre i det nye AU, siger Kirsten Bang.