Et internationalt miljø

Robert Blank er væk fra sit hjemland USA 8-9 måneder om året. Alligevel mener den aarhusianske gæsteprofessor, at hans danske kolleger på nogle punkter er mere internationale end ham.

Der kommer langt flere internationale forskere og topnavne forbi Aarhus Universitet, end der gør på et gennemsnitligt amerikansk universitet, forklarer Robert Blank. Foto: Jesper Rais

Professor Robert Blank er amerikaner, men har undervist og forsket over det meste af verden. Lige nu deler han sit år, så han underviser og forsker fire måneder i New Zealand, fire måneder i Aarhus og holder sine sommer- og juleferier hjemme i Florida hos sin kone.
– Faktisk tager min kone ofte med rundt. Da jeg tog til Aarhus i denne omgang, var hun her i de første uger, og hun kommer igen i december måned.
I Aarhus er Robert Blank gæsteprofessor på Institut for Statskundskab, og efterårets ophold er hans fjerde. Han understreger, at han er glad for muligheden for at rejse så meget, selvom det også kan være lidt forvirrende.
– Jeg gik rundt i Aarhus centrum den anden dag og ledte efter en butik, som jeg så kom i tanke om i virkeligheden lå i London – eller var det i New Zealand? Men jeg holder af at opleve så mange forskellige steder. Det eneste, jeg ikke kan lide, er selve transporten.
At han har set så mange forskellige universiteter, betyder også, at Robert Blank har et godt grundlag for at bedømme, hvad der adskiller danskerne og danske universiteter fra resten af verden.
– På universitetet er der i virkeligheden ikke den store kulturelle forskel på Aarhus Universitet og de andre universiteter, hvor jeg har været. Alle på universitetet taler og skriver for eksempel så fremragende engelsk, at det slet ikke er et problem at samarbejde om forskningsprojekter, siger han.
Institut for Statskundskab adskiller sig fra andre afdelinger, hvor Robert Blank har været, ved at have et meget internationalt miljø.
– Der kommer langt flere internationale forskere og topnavne forbi, end der gør på et gennemsnitligt amerikansk universitet. Ser man på, hvor internationalt miljøet er, er det måske kun de 10-20 rigeste amerikanske universiteter, der kan måle sig med Aarhus. Samtidig har jeg aldrig været på en afdeling, hvor medarbejderne har gang i så mange spændende projekter på en gang. Det er et meget dynamisk miljø, og mine danske kolleger tager til flere internationale konferencer i USA, end jeg gør, smiler Robert Blank.