EUA kommer til byen

Fra den 13. – 15. april samles universitetsfolk fra hele Europa til EUA’s årsmøde her på universitetet. Temaet er talentudvikling, og selv om de europæiske universiteter er i intern konkurrence om at tiltrække de klogeste hoveder, er der tale om en fredelig kappestrid med fokus på samarbejde.

Fotomanipulation: Nikolai Lander

Når de cirka 450 EUA-folk kommer til Aarhus onsdag den 13. april, er det kulminationen på ét års forberedelse. I maj sidste år ankom en lille delegation fra Bruxelles for at se på den aarhus-ianske campus, og siden er der booket hotelværelser, forberedt workshopper og talerækker og tænkt på alt lige fra konkrete  madønsker til særlige navneskilte og specielt designede EUA-paraplyer – for det danske forårsvejr er jo lunefuldt.
Fra onsdag til fredag gælder det den europæiske indsats for at styrke og pleje de talentfulde forskere og studerende, mens der allerede mandag og tirsdag er internationalt EUA-møde med gæster så langt væk fra som Sydkorea og Chile.
– For Aarhus Universitet er det en stor ting, at vi på en uge kan samle så mange universitetsledere både fra Europa og resten af verden, siger Lauritz B. Holm-Nielsen, der mener, at det er en meget god indikator på anerkendelsen af EUA’s rolle, at EU-Kommissionens formand José Manuel Barroso har meldt sin ankomst til årsmødets sidste dag.

Fælles udfordringer og gennemslagskraft

Umiddelbart kan det måske virke mærkeligt, at de europæiske universiteter har en fælles organisation, når der samtidig er intern kamp om både de europæiske midler og de europæiske hoveder. Men som Lauritz B. Holm-Nielsen ser det, er samarbejdet både nødvendigt og meget givende.
–Selvfølgelig er vi i en benhård konkurrence, men det er en fredelig kappestrid, hvor vi i virkeligheden lærer meget af hinanden og de forskellige strategier, de enkelte universiteter benytter. Lige nu er der for eksempel tyske universiteter, der er meget inter-esserede i at høre mere om AU’s planer på postdoc-området. Så når vi samarbejder, bliver vi i virkeligheden alle sammen stærkere – og der er jo ingen, der siger, at de kloge hoveder kun skal være knyttet til ét universitet. EUA sikrer netop også, at de europæiske universiteter har fokus på at skabe rammerne for den mobilitet, som både er til gavn for studerende og forskere, lyder det fra Lauritz B. Holm-Nielsen.
For den aarhusianske rektor er årsmødet nu også specielt af en helt særlig grund. Han stiller nemlig selv op som kandidat til EUA’s formandspost og er selvfølgelig spændt på, om han bliver valgt.
– Det er en unik chance for Danmark, og selvfølgelig også Aarhus Universitet, hvis vi får en dansk formand. Vi er trods alt kun otte danske universiteter ud af de 850 europæiske universiteter, der er med i EUA, så dels vil vi få større indflydelse med de danske synspunkter, og så vil vi være helt på forkant med viden om de europæiske forhold, siger han og understreger samtidig, at det ikke betyder et farvel til rektorposten, hvis han bliver valgt, fordi EUA har tradition for at besætte formandsposten med en rektor fra et af Europas største universiteter.