Først sport, så fest

Den 14. september er der både idrætsdag og stor fredagsbar i universitetsparken for at fejre at universitetet fylder 84 år, og at Studenterrådet fylder 80. Du kan enten være med som deltager eller frivillig, fortæller arrangør Siri Røkke Mariager.

Photo: Jesper Rais

Om dagen bliver der spillet alt fra basketball til ultimate, og om aftenen spiller blandt andet Veto og WhoMadeWho på den store udendørs scene på græsplænen ved Biologi og Fysik.
Den 14. september fejrer de studerende både universitetets og Studenterrådets fødselsdag med idrætsdag og stor fredagsbar, og event manager Siri Røkke Mariager glæder sig rigtig meget til dagen.
– Det bliver især fedt at se resultatet af et års slid blive realiseret og se medstuderende rende rundt og nyde dagen og snakke med hinanden. Selv håber jeg, at jeg får lidt overskud til at høre musikken om aftenen.

Koncerterne er gratis

Når Studenterrådet og Aarhus Universitets-Sport holder idrætsdag og fredagsbar, plejer der at være mellem 5.000 og 10.000 i parken, og ofte afhænger deltagertallet af, om koncerterne koster penge, og om vejret er godt.
– I år har vi valgt at lade alle koncerter være gratis, så det kun koster penge at deltage i turneringerne til idrætsdagen. Og samtidig har jeg bestilt godt vejr, så vi satser bestemt på, at der bliver fyldt, griner Siri Røkke Mariager.
Idrætsdagen er også en mulighed for at møde universitetets mange foreninger, hvis man for eksempel drømmer om at spille studenterbridge eller gå til akademisk fægtning. Man kan også deltage i arrangementet på en helt andet måde, fortæller event manageren.
– Hvis man skulle have lyst til at give en hånd med at slå telt op eller stå i bar, mangler vi stadig omkring 100 frivillige. Det giver både ølbilletter, gratis mad og mulighed for at møde andre studerende, siger hun.

Om Danmarks største fredagsbar og Idrætsdag

Arrangementet er den 14. september.

Idrætsarrangementerne begynder kl. 10, og musikken spiller fra kl. 16.45-24 på flere forskellige scener. I alt spiller 11 kunstnere, blandt andet The Boy That Got Away, I Got You On Tape, WhoMadeWho og VETO.

Det er Studenterrådet og Aarhus Universitetssport, der arrangerer, og du kan læse mere på storfredag.dk