For det bæredygtige AU

Af Andreas Tharben Hansen, Grønt AU’s kandidat til universitetsbestyrelsen

Universitetsvalg

Tre dage. Tre dage er, hvad de studerende på Aarhus Universitet har til at beslutte, hvilket universitet de gerne vil gå på. Det kan blive tre skæbnesvangre dage. Det kan blive de tre dage, hvor de studerende beslutter, at de vil have et bæredygtigt universitet og derfor stemmer Andreas Tharben Hansen (undertegnede) ind i universitetsbestyrelsen. Men det kan også være, at de ikke gør. I det tilfælde vil der gå endnu et år uden en bæredygtig stemme i universitetsbestyrelsen. Endnu et år, hvor man ikke forholder sig til en virkelighed, der hedder: Vi er ikke kun i gang med at ødelægge vores klima og miljø godt og grundigt, vi er også et år tættere på at byde stærkt øgede energiomkostninger, og dermed en svækkelse af forskning og uddannelse, velkommen.

Det er derfor på tide, at AU nu påbegynder omstillingen til et bæredygtigt universitet. Vi skal sænke vores energiforbrug, fordi energi kommer til at koste mere i fremtiden. Vi skal sænke vores papirforbrug, fordi vi allerede i dag har langt billigere digitale alternativer i e-bøger og forskellige former for tabletcomputere som iPad og Kindle. Vi skal skifte til genbrugspapir, fordi vores skove er livsnerven for vores planet.

Jeg vil derfor, hvis jeg bliver valgt af universitetets studerende, arbejde for:

1. Et fuldt og helt bæredygtigt og energirenoveret universitet.
2. At alt pensum også skal udbydes digitalt. Alle studerende skal have valget mellem konventionelle bøger og e-bøger.
3. En overgang til genbrugspapir på hele universitetet inden august 2012.

Bæredygtighed er mere end elektricitet, varme og benzin. Det handler også om den måde, vi forbruger på. Et bæredygtigt universitet er et universitet med nært producerede fødevarer i kantinerne. Et universitet, hvor alle bøger på biblioteket også kan lånes digitalt og hjemme fra sofaen. Et universitet, hvor der ikke er noget affald, men et restprodukt, der kan genanvendes til et nyt produkt. Og selvom det måske lyder utroligt, så er et bæredygtigt universitet vejen til store besparelser, som igen kan investeres i bedre forskning og uddannelse.

Hvis alt pensum kunne købes digitalt, ville det ikke bare være med til at begrænse en dybt miljøskadelig papirindustri, det ville også betyde markant billigere pensum til de studerende. Ikke just en dårlig ting i en tid med udsigt til økonomisk recession og langt mellem studiejobbene.

En stemme på mig er en stemme for et bæredygtigt Aarhus Universitet. Grønt AU står uden for alle valg- og listeforbund, så en stemme på mig er en stemme på mig – og ikke andet.

Så kære medstuderende: Hjælp mig og Grønt AU med at skabe et fremtidssikret universitet.

Vær med til at skabe det bæredygtige Aarhus Universitet. Stem Grønt AU mellem den 29. november og 2. december.

Det skal du stemme til

Hvilke nævn og udvalg, du har stemmeret til, afhænger af, hvor du er ansat, og hvad du studerer. Alle studerende og videnskabelige medarbejdere har stemmeret til bestyrelsesvalget. Vil du opstille til valget, skal du gøre det inden 14. november. Se hvordan på www.au.dk/valg
Det vælger vi repræsentanter til:

• ARTS: 1 akademisk råd, 1 ph.d.-udvalg og 4 studienævn
  • SCIENCE AND TECHNOLOGY: 1 akademisk råd, 1 ph.d.-udvalg og 1 studienævn
  • HEALTH: 1 akademisk råd, 1 ph.d.-udvalg, 7 studienævn og 1 uddannelsesudvalg
  • BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES: 1 akademisk råd, 1 ph.d.-udvalg, 6 fagstudienævn, 1 HD-studienævn  og 1 Master-studienævn. Der er først valg til hovedområdestudienævnet på BSS i starten af det nye år.

Vil du vide, hvad de egentlig laver i de forskellige råd, nævn og bestyrelser, kan du læse meget
mere om det i de næste numre af UNIvers.

Sådan stemmer du

Selve afstemningen foregår elektronisk fra www.au.dk/valg i perioden 29. november til 2. december 2011. Du kan stemme fra en hvilken som helst computer med internetopkobling
på et hvilket som helst tidspunkt i afstemningsperioden.

For at kunne stemme skal du være registreret i AU’s selvbetjening, da din adgangskode til valgsystemet er den samme som til selvbetjeningen.

Kan du ikke huske din kode til selvbetjeningen, eller har du ikke benyttet selvbetjeningen før, kan du finde en vejledning på www.au.dk/valg, eller du kan kontakte Valgsekretariatet.