Giv dig selv en god mundtlig eksamen

Marlis Dall er psykolog og afdelingsleder på Studenterrådgivningen. I sit arbejde møder hun mange studerende, som synes, en mundtlig eksamen er en stor udfordring. Her får du hendes bud på, hvordan du kan give dig selv en god eksamensoplevelse.

Illustration: Louise Thrane Jensen

Kun én time af dit 80-årige liv
Mærk dig selv, inden du går ind. Træk vejret dybt, og slap af i skuldrene, eller hvor du spænder i kroppen. Tænk på, hvad du står overfor. Det er ikke din personlighed, der skal ind og have en karakter, du skal have vurderet din viden om et begrænset emne.

Giv dig selv lov til at være nervøs
Sommerfugle i maven, hjertebanken og røde pletter på halsen er symptomer på nervøsitet. Men det er ikke nødvendigvis dårligt før en eksamen. Et vist nervøsitetsniveau øger nemlig din præstationsevne, så tegnene er i virkeligheden et bevis på, at din krop er klar til at yde sit bedste. Undskyld ikke for din nervøsitet. Formuler det i stedet som en selvfølge – det er jo en ufri situation – og underviser og censor er vant til nervøse studerende.

Fokuser på det faglige indhold
Lad være med at fokusere på din egen nervøsitet, en censor, der ser sur ud, eller alt muligt andet. Tænk heller ikke på dine rystende hænder – det er helt normalt at have i en eksamenssituation – men på det emne, du skal tale om. Tænk heller ikke på alt det, du ikke nåede at læse, eller den forelæsning, du ikke var til på grund af influenza. Du har en brugbar viden, sørg for at vise lærer og censor det.

Opfør dig normalt
Tag øjenkontakt til underviser og censor, når du kommer ind. Det sender et signal om, at du er målrettet, men ved at kigge lærer og censor i øjnene kan du også se, at de er almindelige mennesker.
Mange studerende diskuterer, om de skal give hånd, når de kommer ind til eksaminationen. Gør, som du plejer, når du kommer ind i et rum med nye mennesker, så det ikke virker påtaget.

Vær offensiv
Tag kontrol over situationen i stedet for at afvente underviseren og lade dig udspørge. Gå i gang med det, du kan, og fremlæg gerne en plan over de ting, du vil komme ind på. Hvis du bliver slået ud af kurs undervejs, er det en god idé at sige, du lige har brug for et minut til at samle tankerne. På den måde holder du dit udspil åbent.