Hjælp til trivsel ét sted

Fungerer læsegruppen ikke? Føler du dig alene? Eller stresser studiearbejdet så du ikke kan sove om natten? Den nye side trivsel.au.dk giver dig både mulighed for at finde hjælp og for at chatte anonymt med en vejleder.

Et nyt site, der meget gerne skulle gøre det lidt nemmere for studerende, der har det svært på Aarhus Universitet. Det er ideen bag siden trivsel.au.dk, forklarer Gitte Viftrup, som er funktionschef for området Information og Vejledning i AU Studieadministration.
– Der er mange instanser, som kan hjælpe studerende, der for eksempel har eksamensangst. Derfor har vi valgt at lave én indgang, hvor man kan se alle muligheder og vælge mellem dem i stedet for selv at skulle surfe rundt på nettet og lede efter dem, forklarer hun.

Populær chat bliver udvidet

Åbningen af det nye fælles vejledningssite er samtidig også goddag til en række udvidede muligheder for at bruge den meget populære ”chat med en vejleder”-funktion. Chatten og vejledningen af studerende med problemer går rigtig fint hånd i hånd, forklarer Gitte Viftrup.
– Vi har nu erfaring med vejledning over chat igennem et helt år, og en af de ting, vi kan se, er, at mange studerende med mere personlige problemer bedre kan lide at bruge chatfunktionen frem for at møde op personligt. Derfor har vi valgt at bruge lanceringen af trivsel.au.dk til at gøre opmærksom på, at chatten ikke bare handler om praktiske spørgsmål men også om mere personlige problemer.

Også en hjælp til undervisere

Den nye trivselshjemmeside er også tænkt som en hjælp til undervisere, forklarer Gitte Viftrup.
– Vi hører ofte, at det kan være svært for en underviser at finde det rigtige sted at henvise videre til, hvis der sidder en studerende, der åbner op omkring nogle personlige problemer. Derfor får alle videnskabeligt ansatte et lille visitkort til skrivebordet med oplysninger om trivsel.au.dk, siger hun.

Trivsel.au.dk

En side, der samler hjælpen til nogle af de lidt sværere spørgsmål. Du kan blandt andet læse temaet om stress, tage stresstesten og finde kontaktoplysninger på alle de steder, du kan få hjælp.

Andre vigtige vejledningssider for studerende:

studerende.au.dk/studievejledning
Aarhus Universitets samlede vejledningsside. Her kan du både finde kontaktoplysninger til den centrale vejledning, finde svar på alt fra studiekort til SU og blive ledt videre til både de lokale studievejledere og andre vigtige vejledningsredskaber.

studerende.au.dk/chat
Nogle gange er det ikke nok at læse på en hjemmeside, og hvis du ikke har tid eller lyst til at komme forbi vejledningen inden for den normale åbningstid, kan du i stedet chatte med en vejleder. Alt efter, om du ønsker at chatte med en central vejleder eller med en fra dit hovedområde, har chatten forskellige åbningstider. Der er endnu ikke chatmulighed på Arts. Her kan man i stedet blandt andet få hjælp på studiemetro.au.dk

Studieportaler og din lokale vejledning
Har du spørgsmål til dit eget studium, og ønsker du at finde kontaktoplysningerne på din studieadministration eller studievejledning, er der en genvej til alle de lokale studieportaler og studievejledninger på studerende.au.dk.