Hooked på udfordringer

Kamilla Ryding er topatlet og synshandicappet. Hun nåede lige at aflevere sit speciale på Statskundskab, inden hun rejste til London for at deltage i De Paralympiske Lege.

I goalball skal Kamilla Ryding og hendes medspillere lytte efter de små bjælder i den 1,25 kg tunge bold. Den synshandicappede topatlet afleverede statskundskabsspeciale dagen inden turen gik til de Paralympiske Lege. Foto: Lars Møller

Et Vesterhavs-lignende SHHHHYYYY strømmer ud af højtalerne i Copper Box Arena i den olympiske by i London. Et par tusinde tilskuere reagerer prompte, og al samtale forstummer. De seks goalballspillere – tre på hvert hold – kan kun spille, hvis der er fuldstændig tyst i hallen. De er nemlig alle synshandicappede og skal være i stand til at høre de små bjælder i den 1,25 kilo tunge bold, når den bliver kastet hen over gulvet. Hvis de ikke fanger bolden ryger den i målet, der strækker sig i hele den volleyballstore banes bredde bag dem.
Kamilla Ryding og de to øvrige danske goalballspillere kaster sig i hele kroppens længde i den afgørende kamp mod de kinesiske guldfavoritter, men lige lidt nytter det. Kineserne vinder 8-1, og Danmark må forlade De Paralympiske Lege (PL) med fire nederlag – skuffende, set i betragtning af at Danmark vandt bronze ved PL for fire år siden.

Stopper med en skuffelse

For 26-årige Kamilla Ryding er det en ekstra skuffelse at skulle forlade PL på denne måde. Det er nemlig hendes sidste optræden på goalballbanen på eliteniveau. Hun har dyrket goalball, siden hun var 13 år, og hun er et udpræget konkurrencemenneske, men allerede inden PL besluttede hun sig for at stoppe – eller i hvert fald holde pause – efter legene.
– Det sidste halve år har været rigtig hårdt, fordi jeg både skulle skrive speciale og træne op til PL. Jeg afleverede specialet den 24. august og rejste til London den 25., fortæller Kamilla Ryding.

Speciale og toptræning på én gang

Specialeskrivningen betød, at hun ikke kunne træne så hårdt, som hun burde op til PL. Rent tankemæssigt var der dog ikke så lang afstand mellem træningen og specialet.
– Jeg har skrevet speciale om forholdet mellem idrætsdeltagelse, uddannelse og beskæftigelse for personer med synshandicap, og jeg kan blandt andet konkludere, at idrætsdeltagelse har en positiv indvirkning på eksempelvis kropsbevidstheden. Idrætsudøvelse fører en masse andre oplevelser med sig, end man måske ellers ville få som synshandicappet, og det har også stor værdi at opleve sejre. Mange af de elementer, der findes i sporten, kan man bruge, når man søger beskæftigelse, forklarer Kamilla Ryding, der blandt andet støtter sine udsagn på en spørgeskemaundersøgelse og fire kvalitative interview med synshandicappede.

Hooked på udfordringer

Kamillas eget liv har altid været rigt på udfordringer. I forbindelse med sine studier har hun været i praktikforløb hos en amerikansk blindeorganisation, og lige inden hun begyndte på specialet, læste hun et halvt år på et universitet i Sydney i Australien.
– Jeg er hooked på udfordringer, selvom det naturligvis er noget sværere at finde sig til rette som blind i et fremmed land. I et dansk supermarked kender jeg for eksempel de enkelte varers emballage, men den er jo ofte helt forskellig i andre lande. Jeg kan også gå forbi togstationen eller den rigtig gode vietnamesiske restaurant mange gange uden at opdage dem. Jeg må spørge andre om alting. Heldigvis er jeg hurtig til at lære, og det hjælper mig, når jeg færdes nye steder.

USA kalder

De sociale kontakter får Kamilla især gennem sporten, som hun er storforbruger af. Ud over goalball dyrker hun tandemcykling, dans, roning, kajak, triatlon, løb, og hvad der ellers byder sig.
Hjemme igen efter PL skal Kamilla lige vente på sin specialekarakter, og så skal hun i gang med jobsøgningen.
– Jeg vil gerne til Los Angeles eller San Francisco. Der føler jeg mig rigtig godt hjemme, og jeg vil desuden rigtig gerne arbejde med kombinationen af sport og politik, og helst på en måde så jeg kan hjælpe andre handicappede i gang med at dyrke sport, siger Kamilla Ryding.