Hvad er et universitet? Del 1

Hvad tænker de om os – de andre – dem uden for universitetets trygge rammer? UNIvers har stillet spørgsmålet ”Hvad er et universitet?” til pizzamanden rundt om hjørnet, til den lærerstuderende på naboskolen og til gymnasieeleven, der overvejer sin fremtid. Læs, hvad de svarer.

Illustration: Louise Thrane Jensen

Mange søde mennesker

Clara Lykke Friis Balslev, går i 2.g på Marselisborg Gymnasium:
– Det lyder vildt godt at kunne fordybe sig i ét fag, som man virkelig brænder for. På gymnasiet har vi en række af fag, og det er ikke dem alle sammen, jeg går lige meget op i. Jeg ville rigtig gerne læse for eksempel psykologi eller statskundskab, men jeg har næsten helt droppet idéen på grund af det høje karaktergennemsnit. Jeg så, at man skulle have over 10 for at komme ind på de fag, og så tænkte jeg: Oh God, det klarer jeg aldrig. Og det er surt. Jeg tror også, der er et rigtig godt miljø på universitetet, for jeg har været til nogle fredagsbarer, og det virker som om, der er ret mange søde mennesker.

Mere teori

Esben Stephansen, studerer tv- og medietilrettelæggelse på Mediehøjskolen i Emdrup:
– Når jeg hører ordet universitet, så tænker jeg umiddelbart på ordet teori. På universitetet handler det meget om det teoretiske, modsat hos os, vi er mere praktisk orienterede, tænker jeg. Det må være et sted med utrolig meget forskellig viden samlet, hvilket er en stor ressource for undervisningen. Ud fra hvad jeg har hørt, er det også mindre intimt på universitetet med store fællesforelæsninger og meget lidt interaktivitet.

De ser slidte ud

Ali Alaouie, ejer af Uni Pizza, Kaserneboulevarden, Aarhus:
– 90 procent af mine kunder er fra universitetet. Tit tænker jeg: Stakkels studerende, de ser så slidte ud. De læser hele tiden, siger de, og det ser virkelig også sådan ud. Det er en meget blandet flok, jeg synes ikke, det er en bestemt type, der går på universitetet. Men det er også et utrolig stort sted. Jeg har tænkt på, at der er kommet flere studerende fra udlandet de sidste par år. Specielt fyre fra Indien og piger fra Sverige.

C.F. Møllers bygninger

Torben Vestergaard, el-installatør, Risskov:
– Det første, der popper op i hovedet på mig, er de smukke C.F. Møller-bygninger, og så kommer jeg nok ikke længere end det.
Hvad der foregår, tænker jeg ikke over, men man videreuddanner sig i en eller anden retning efter gymnasiet. Og så er universitetet vigtigt for vores by. Det giver en masse flow arbejdsmæssigt og masser af liv.

For lidt mellem hænderne

Maria Simonsen Antonius, VIA University College, pædagoguddannelsen Peter Sabroe:
– Jeg begyndte på antropologi for et par år siden, men bakkede ud, fordi jeg gerne ville have mere praktisk arbejde. Der var simpelthen for lidt mellem hænderne og for meget læsning på universitetet. Jeg tror ikke, man kan nøjes med at læse sig til, hvordan verden ser ud. Det er der forståelse for på VIA. Her er en helt anden og mere afslappet mentalitet. Nogle gange kan jeg dog godt savne et lidt højere fagligt niveau, og jeg overvejer derfor at læse videre på DPU.

De kommer ikke så meget ud

Thomas Madsen og Kristoffer Veggerby, 3. semester på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole:
Teori er kodeordet for universitetet. Det er ikke så praktisk, som det er på Journalisthøjskolen. De kommer ikke så meget ud. Det er meget udenadslære. Hvis du har læst pensum, kan du også bestå dine eksaminer. Man kan blive alt muligt. Gymnasielærer, præst,
forsker og biolog, for eksempel. Man kan også sagtens blive journalist. Det tager vist nok fem år at gå på universitetet. Njah ... det er vist seks år, hvis du skal være læge.

Et spændende sted at være håndværker

Martin fra byggefirmaet Dan Jord, der i øjeblikket arbejder ved Stakladen:
– Det er et godt sted. Vi har brug for godt uddannede unge mennesker. Samtidig er det et spændende sted at arbejde som håndværker. I øjeblikket arbejder vi blandt andet på en ny handicapindgang og en ny kloak til Stakladen, og de gamle, flotte bygninger giver lidt flere udfordringer og stiller lidt højere krav til arbejdet.

Liv i huset

Torben Rasmussen, direktør i Juhlsen.com A/S, Incuba Science Park:
– Når jeg hører ordet ”universitet”, tænker jeg først og fremmest på en masse kloge mennesker – eller nogle, der gerne vil være det! Samtidig tænker jeg, at Danmark i fremtiden skal leve af intellektuel kapital, og her har universitetet en vigtig rolle at spille både i forhold til forskning og uddannelse. Vores virksomhed har til huse i Incuba Science Park, som samtidig rummer dele af Aarhus Universitet. Det betyder, at der er liv i huset med mange unge mennesker og spændende arrangementer.