I kærlighedens tegn

Royal kærlighed og kapsejladskys i parken var hårde konkurrenter for Forskningens Døgn, der havde tema om… kærlighed.

Robotsælen Paro var en af de helt store attraktioner ved Forskningens Døgn. Et stykke teknik med pels på og brune øjne fik i den grad følelserne frem hos de besøgende. Foto: Lars Kruse | AU Kommunikation

Der var hård kamp om folks opmærksomhed fredag den 29. april om eftermiddagen. I fjernsynet lokkede de landsdækkende kanaler med prinsessedrømme, gallakjoler og det store ”I will” i Westminster Abbey.
I Aarhus var Universitetsparken forvandlet til én stor festivalplads med årets traditionsrige kapsejlads som hovedattraktion.
Og selv om Forskningens Døgn i Aarhus i år holdt til i Søauditorierne kun få meter fra søslaget i parken, og temaet om kærlighed var helt i tråd med det royale bryllup, ja så var det altså svært at trække det sædvanlige antal tilskuere til arrangementet.
Men for dem, der valgte Søauditorierne, bød programmet på mange koncentrerede foredrag i de forskellige auditorier, og i foyeren blev gæsterne mødt af stande fyldt med eksempler på, hvordan man fra forskningens side kan hjælpe kærligheden på vej – fra opskrifter på en saftig kærlighedschokoladekage til en praktisk demonstration af kunstig befrugtning hos grise og køer.
– Reagensglasbefrugtning er jo noget, alle folk har en holdning til, og derfor synes jeg, det er spændende at fortælle om, lød det fra Hanne Skovsgaard Pedersen fra Institut for Molekylær Biologi og Genetik, der var med for første gang som formidler på Forskningens Døgn.

Etik og robotter

Et af de steder, hvor mødet med forskerne for alvor gav anledning til diskussioner, var hos et lille bamselignende væsen med store brune øjne og en gul sut i munden.
Lektor i datalogi, Ole Caprani havde taget robotsælen Paro med, og under overskriften ”Kærlighed ved første klik” kunne folk få lov til at røre ved den livagtige robot, som findes på nogle få danske plejehjem, og som er programmeret til at vise følelser ved berøring og stemmeføring.
– Jeg kan altså ikke helt lide det. Er det ikke lidt at snyde de ældre? som en af gæsterne formulerede det.
– Jo, måske. Der er jo ingen af os, der synes, at en brødrister skal se ud som en muldvarp, lød svaret fra Ole Caprani.
Han oplever, at vi er meget uvant med at tage de etiske diskussioner omkring teknologien, og at det derfor for alvor får vores sind i kog, når teknologien pludselig antager mere genkendelige former og altså på den måde ”snyder os”.
– Set med en datalogs øjne, er den her sæl jo uhyre simpel. Det ville tage os måske en måned at lave den, med sensorer og det hele, men det er nok ikke den tekniske forklaring, folk er mest optagede af, siger han.

Hvis man nu fortryder, at det blev til globryllup eller øl og kapsej-ladsen i stedet for et besøg i
forskningens kærlighedsmekka, blev en række af forelæsningerne optaget til Danskernes Akademi på DR2, hvor de bliver sendt til efteråret. Man kan i øvrigt læse mere om samarbejdet med
Danskernes Akademi på:
au.dk/danskernesakademi