Majestætisk velkomst af den brasilianske hær – på studietur i Amazonas

STUDIEDAGBOG: På brasilianske studier var vi ti heldige asner, der i juli måned tog på tur i Amazonas, inviteret af den brasilianske hær, som havde skræddersyet et program, der skulle give os et dybere indblik i militærets indsatser i og omkring verdens største regnskov.

Helle Vibeke Larsen, kandidatstuderende på brasilianske studier. Fotos: Privatfotos

Søndag den 22.juli
Direkte fra en uge i Amazonas’ regnskov ankom Anders og jeg til militærets kaserne – 12° Compagnia de Guardas, Manaus – hvor medstuderende fra brasilianske studier ventede os. Indlogering i et stort sterilt rum med 12 køjesenge, hvor alle fik personligt velkomstbrev, pakke med militærets t-shirt og et emblem med hærens symbol, jaguaren. Jeg gik til køjs en smule konfus efter omstillingen fra junglelov til militærorden.

Mandag den 23. juli
Som dansk komite fra Aarhus Universitet fik vi en majestætisk modtagelse af hærens 50-mands orkester, der spillede Kong Christian. Efter ceremonien var der foredrag med general V. Peres om militærets indsatser i Amazonas. Programmet efter frokost var blandt andet et besøg hos militærets zoologiske have, hvor to stærke soldater kom med en levende jaguar som frontfigur til første officielle foto. Dernæst hørte vi foredrag om hærens træning til overlevelse i junglen. På rundturen i zoo hilste vi blandt andet på anakondaer, papegøjer, aber og en kælen jaguarunge. Fascinerende faktum, at samtlige dyrearter findes i skoven lige uden for byskiltet.

Tirsdag den 24. juli
Velkomst på marinen, hvor to militærbåde lå klar til os, og vi blev sejlet ud til det punkt på Amazonfloden, hvor den hvide og sorte flod mødes. Flodernes skel skyldes temperaturforskelle, så de aldrig blandes. Vi nåede ud til militærets hospitalsskib med gratis hjælp til flodboerne. Her tog de sig af alt fra vaccinationer til slangebid og fødsler. Efter frokost tog vi med båd ud til danseoptræden ved civiliserede indianere, og vores deltagelse var til stor morskab. Aftenens middag var specialiteter som krokodille, skildpadde og rokke, hvorefter Coronel Airton førte an på en bytur.

Onsdag den 25. juli
Med fly til Boa Vista og næsten blæst omkuld af 600 soldaters sang, kampråb og march, inklusive 20 panservogne. Militærets papegøje, jaguar og anakonda var med til festlighederne og klar til foto bagefter. Regn i stride strømme ligesom en flok indianerbørn skulle optræde med sang, dans og uddele håndlavede gaver til os.

Torsdag den 26. juli
Et højdepunkt på turen var 800 kilometer med fly til Amazonas’ nordligste militærbase, Surucucu. Basen lå klos op ad en oprindelig, nulevende indianerstamme, Yanomami. Et sært billede af uniformklædte soldater sammen med små indianere med rødt dække forneden og bare baller. Militæret holdt en lille ceremoni og gav rundvisning.  Vi fik lov til at besøge indianernes landsby efter frokost.

Fredag den 27. juli
Turen var kommet til et indblik i militærets luftkontrol – SINDACTA. Vi hørte om flyvevåbnets missioner og så det gigantiske kort, der angav flyulykker gennem historien. Efter fem vanvittig interessante dage med spidsen af det brasilianske forsvar i Amazonas var det tid til afsked med hæren og hinanden.