Planter fra hele verden

I Universitetsparkens bygning 1137 ligger Herbarium Jutlandicum (AAU).

Foto: Roar Lava Paaske

Herbariet på Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, huser omkring 750.000 eksemplarer af tørrede og pressede planter fra hele verden samt oplysninger om deres indsamlingssted, koordinater, dato og beskrivelse af, hvor og af hvem de er samlet. Herbariet begyndte i 1963 på Naturhistorisk Museum med to klædeskabe. I dag er det vokset til over ni kilometer hyldeplads.
Og det er blot de fysiske rammer; for AU’s herbarium deltager i et internationalt digitalt netværk af herbarier, hvorfra forskerne har adgang til udveksling og låneforbindelser med et verdensomspændende system af plantesamlinger.
AU’s herbarium huser blandt andet rektor Lauritz B. Holm-Nielsens indsamlinger. Her viser lektor Benjamin Øllgaard en passionsblomst fra Amazonlavlandet i Ecuador, som rektor indsamlede i 1980.

Søger i dybet ...

Universitetet har travlt med at finde "dybere sammenhænge" i overensstemmelse med mottoet "Søger i dybet den faste grund", men hvad er der egentlig dernede? UNIvers har været på eventyr i kældrenes dyb.