Stor interesse for studenterinnovation

Lige nu er der så stor studenterinteresse for at få hjælp til at starte egen virksomhed, at Studentervæksthus Aarhus må skrive interesserede på venteliste. UNIvers sætter fokus på studenteriværksætteri.

Hvis man spørger både politikere, økonomer og erhvervsorganisationer, så er det spiren til Danmarks fremtid, man kigger udover sådan en helt almindelig mandag eftermiddag i Studentervæksthus Aarhus’ lyse, åbne kontorlandskab på Katrinebjerg.
Eller det vil sige – helt almindelig er mandagen ikke. For i lokalet ved siden af er Allan Flyvbjerg, som er dekan med ansvar for talentudvikling, ved at forklare uddannelsesminister Morten Østergaard om universitetets strategi for at spore studerende ind på ”egen virksomheds-vejen”.
Det fornemme besøg er dog ikke noget, der anfægter de 30-40 unge studenteriværksættere, der alle sammen knokler i små grupper eller alene foran opstillede computerskærme. Der bliver ivrigt snakket, grinet og ikke mindst virksomhedsudviklet. Nogle har allerede kunder, indtægter og konkret produktudvikling – andre er blot ved at lave en plan for, om deres forretningsidé i det hele taget er realistisk at omsætte til noget levedygtigt.
Selv da ministeren kommer ind til en lille rundvisning og virksomhedspræsentation, bliver der fortsat hviske-arbejdet videre i hjørnerne i det tætpakkede lokale.
Og at lokalet er tætpakket, skyldes ikke bare, at Morten Østergaard kommer forbi, fortæller studentervæksthusets projektleder Lone Stubdrup. Der er nemlig lige nu rekordstor interesse for at blive en del af studentervæksthusets introduktionsforløb, siger hun.
– Vi har venteliste. Den er ikke firs kilometer lang, men bare det, at vi får flere studenterhenvendelser, end vi kan rumme i vores iværksætterforløb, er noget helt nyt. Jeg ser det som et tegn på, at iværksætteriet har fået luft under vingerne på Aarhus Universitet, siger hun.

Godt for de studerende – og for samfundet

Det skorter da heller ikke på vinkende vognstænger til unge studerende med iværksætter- og innovationsidéer.
Både den besøgende minister og et stort set samlet korps af landets økonomer har udpeget Danmarks evne til at fremtænke nye løsninger og produkter som en af vores eneste økonomiske overlevelsesmuligheder i det 21. århundrede. De unge entreprenører har endda en særlig fond, der skal støtte dem i at komme i gang.
Herfra fortæller direktør Christian Vintergaard, at det ikke kun er i Aarhus, at entreprenørskabet er i vækst.
– Vi kan genkende tendensen fra de andre universiteter, og vores statistikker viser også, at der samlet set er flere og flere studerende, der direkte bliver undervist i entreprenørskab i timerne. Samtidig er der startet en lang række studentervæksthuse op, hvor de også kan blive aktive iværksættere i deres fritid, fortæller han.

Skab dit eget job

Også i den udviklingskontrakt, som Aarhus Universitet lige nu er ved at lægge sidste hånd på sammen med Uddannelsesministeriet, er ”Øget innovationskapacitet” nævnt som et vigtigt fokuspunkt. Samtidig afslører et simpelt kig på arbejdsløshedsstatistikkerne, at hvis man som nyuddannet vil være sikker på at få et job, kan det være en god idé at skabe det selv.
Det kan også have en vigtig indflydelse på iværksættertrangen, fortæller Christian Vintergaard fra Fonden for Entrepenørskab.
– Traditionelt har der været to scenarier, når man som ung blev færdig med sin uddannelse: Enten fik man et job, eller også blev man arbejdsløs. Ved at opfordre til entreprenørskab viser vi, at der også findes en tredje, nemlig at man selv skaber sit eget job. Det er rigtig godt, at vi viser de unge den ekstra fremtidsudsigt i en tid, hvor jobbene ikke hænger på træerne. Samtidig er det en stor gevinst for samfundsøkonomien, hvis vi får skabt flere levedygtige virksomheder, siger han.

Der er hele tiden plads til nye

Lone Stubdrup fortæller, at selvom den store interesse nu betyder venteliste hos Studentervæksthus Aarhus, så skal entreprenante studerende endelig ikke opgive deres iværksætterdrømme.
– Vi vil rigtig gerne have ansøgninger, og der er hele tiden iværksættere hos os, der bliver færdiguddannede eller får behov for at flytte til større rammer. Derfor bliver der også løbende ledige pladser, siger projektlederen.
Hun vil gerne have studerende fra alle universitetets studier til at søge – også selvom deres iværksætteridé måske er lidt skæv.
– Når vi udvælger, hvem der skal tilbydes plads på et af vores forløb, handler det ikke bare om vækstpotentiale og hvilken virksomhed, der måske kan tjene flest penge. Vi ser også på, om man kan bidrage til hele miljøet i huset, og hvad man indtil nu har foretaget sig for at føre sin idé ud i livet. Vi prøver at italesætte, at iværksætteri handler om handlekraft og ikke alene om, hvorvidt man kan lave et fornuftigt 5-års budget, siger hun.