Stor konference på AU: Excellence 2012

Deltag i debatten, når Aarhus Universitet er vært for konferencen Excellence 2012, der sætter intet mindre end Europas fremtid til debat.

Hvordan fremmer vi fremragende forskning? Dette spørgsmål er i centrum, når Aarhus Universitet den 18.-20. april i forbindelse med det danske EU-formandskab er vært for den internationale konference ”Excellence Revisited – The Value of Excellence”.
På konferencen deltager blandt andet tidl. statsminister Poul Nyrup Rasmussen, Philip Campbell, der er chefredaktør for Nature, professor Gunnar Öquist, der er tidligere generalsekretær for Sveriges Kungliga Vetenskapsakademien, samt dr. phil. Wilhelm Krull, der er generalsekretær for Tysklands største private fond, Volkswagen Stiftung.
Aarhus Universitets rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, ser frem til debatten om fremtidens forskning.
– Jeg håber, at konferencen bliver den nøglebegivenhed for forskningsforståelse og -finasiering i Europa, som vi har lagt op til. Deltagerne vil kunne opleve førende forskere, politikere, universitetsledere og repræsentanter fra fonde og erhvervslivdiskutere diskutere, hvordan vi sikrer kontinentets fremtid. Intet mindre, siger rektor Lauritz B. Holm-Nielsen.

Europa står over for udfordringer

Konferencens overordnede formål er at styrke forståelse af excellence-tænkningen blandt europæiske universiteter, forskningsinstitutioner, beslutningstagere og øvrige interessenter. Konferencen vil også medvirke til, at excellence får en central status i udformningen af Horizon 2020, Europa-Kommissionens nye rammeprogram for forskning og innovation.
– Faktum er, at Europa og resten af verden står over for en række store udfordringer. På globalt plan skal vi i de kommende år håndtere en stadigt voksende befolkning og et klima i forandring, samtidig med at vores ressourcer er under pres, siger rektor.
Konferencen arrangeres i et samarbejde mellem Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser samt Danmarks Grundforskningsfond, Det Frie Forskningsråd, Lundbeck fonden, Carlsberg fondet og Aarhus Universitet.
Det er gratis at tilmelde sig selve konferencen, men deltagerne skal selv sørge for overnatning og transport.

Læs mere om konferencen, og tilmeld dig på www.excellence2012.dk