Stort studenterrådsjubilæum i 2012 – måske med verdensnavn?

80-års fødselsdag hele året. Sådan bliver 2012 for Studenterrådet, der blev dannet den 11. februar 1932 – kun fire år efter stiftelsen af selve universitetet.

Dengang konstituerede en gruppe studerende ”den af Universitetsundervisningen anerkendte Repræsentation for de ved Universitetsundervisningen indtegnede Studerende under det filosofiske Fakultet”, som det hed i de første vedtægter.

Siden da er både universitetet og Studenterrådet vokset i størrelse, og det bliver fejret den 16. marts med reception, middag og fest, hvor politikere, samarbejdspartnere og nuværende og gamle studenterrådsaktive vil have mulighed for at fejre fødselaren og ikke mindst høre anekdoter fra gamle dage. Når festen starter, åbnes dørene desuden for studerende ved AU.
I alle næste års numre af Delfinen vil Studenterrådet samtidig bruge deres sider i bladet til at se tilbage på de sidste 80 år – og se frem mod de næste 80, forklarer Studenterrådets formand Thea P. Frederiksen.

Samtidig løfter Studenterrådets formand lidt af sløret for resten af årets fødselsdagsfejring.

– Jeg kan ikke sige så meget, men jeg kan godt afsløre, at vi arbejder på at få et verdensnavn til at give koncert i Universitetsparken. Det er endnu ikke faldet på plads, men vi regner med at kunne melde noget ud først på året. Vi vil nemlig rigtig gerne fejre vores fødselsdag sammen med alle studerende på universitetet, siger hun.