Studentervæksthus på NorthSide

På en stand på dette års NorthSide Festival hjalp entreprenante AU-studerende festivalen med at få feedback fra de mange deltagere.

InnoSide-campen, som gav feedback på Northside-festivallen, var arrangeret af Studentervæksthuset og Center for Entreprenørskab og Innovation. Foto: Bo Amstrup

”Hvad ville du gøre, hvis du var festivaldirektør?”
Sådan lød spørgsmålet til deltagerne i den såkaldte InnoSide-camp på dette års NorthSide Festival. Campen var stablet på benene af Studentervæksthuset og Center for Entreprenørskab og Innovation, og de mange studenter-iværksættere fra Aarhus Universitet havde fået en fri opgave af NorthSide: Involver brugerne i at give feedback på vores festival.

Kernen er den gode ide

En af feedbackmulighederne gik direkte under navnet ”festivaldirektøren” og var en slags interimistisk udgave af banegårdens kendte fotoautomat, hvor de studerende kunne blive fotograferet med elektronisk påklistret skæg og blå briller samt en tekst med deres feedback til festivalen.
Bag ideen og udførslen af ”Festivaldirektøren” stod blandt andet Lauge Verner Rasmussen.
Til daglig læser han oplevelsesøkonomi, og den utraditionelle feedback-maskine er ikke den første gode ide, han har været med til at udvikle. Faktisk bruger han Studentervæksthuset, fordi han sammen med to andre studerende er ved at udvikle virksomheden Brightloops – en virksomhed hvis selve grundtanke er et website, hvor folk kan dele og prøve deres gode ideer af.
– Vi gør op med den præmis, at andre kan finde på at stjæle ens gode ide. En ide er intet værd, hvis den ikke realiseres, og det kan vores website bidrage til. På websitet kan alle, der har lyst, komme med input til, hvordan de ideer, jeg lægger frem, kan blive bedre. Det giver mig et incitament til at hjælpe andre med deres ideer, fortæller Lauge Verner Rasmussen.

Mere om iværksætteri

Mere end 500 gæster benyttede sig I løbet af weekenden af InnoSide-teltets mulighed for at give NorthSide Festivallen feedback på deres arrangement, men derudover var teltet også en mulighed for at høre mere om Aarhus Universitet iværksættermiljø, og hvordan de mange studerende blandt festivaldeltagerne kunne bruge deres viden og kompetencer på nye måder.

Går du selv går og drømmer om at blive iværksætter eller kickstarte dit foretagsomhedsgen, så tjek dine
muligheder på Entrepreneurship.au.dk