Studiedagbog: Københavnsk studiestart

Jacob Sterlie er begyndt at læse uddannelsesvidenskab på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), som ligger i Emdrup ved København. Han fortæller her om sin intro-uge, der bød på både kanalrundfart, rollespil og gennemrystede White Russians.

Rus-ugen på uddannelsesvidenskab blev styret af et kyndigt tutor-team, skriver Jacob Sterlie i sin studiedagbog fra den første uge på studiet.

Dag 1
Forventning, spænding og forløsning opsummerer meget godt den følelse, jeg tror, de fleste havde, som A-toget, cyklen, benene, bilen eller andet bragte én tættere på de næste tre års udviklingsarena. Det var med spænding, at lokale D169 åbenbarede sig for mig. Rundt om i forelæsningssalen sad ligesindede og overvejede deres situation, og rundt omkring sad de heldige få, som havde fået en kammerat ved siden af sig. Efter en del år på arbejdsmarkedet forventede jeg, at mine 28 år ville gøre mig til alderspræsident og klar outsider til at overleve bare de første par dage. Mine forventninger blev gjort til skamme – der var i hvert fald 10-15 andre ud af 125, der var ældre.

Dag 2
Førstedagen havde varslet rollespil i horisonten, og det var præcis, hvad vi skulle på denne vores andendag som blot den anden generation til at starte på uddannelsesvidenskab. En af de bedste måder, jeg nogensinde har teambuildet på, lå til skue foran mig. Der blev diskuteret på livet løs på tværs af de interesseorganisationer, som vi hver især skulle repræsentere i forhold til fordelingen af den fiktive milliard, som det danske skolevæsen ekstraordinært havde fået bevilliget. Bølgerne gik højt, og spændende nye mennesker blev præsenteret. Andendagen bød også på kanalrundfart – en perfekt beslutning fra tutor-teamet.

Dag 3
Det sene opbrud på andendagen havde fået de kyndige tutorer til at rykke mødetiden onsdag til kl. 12, og samtidig var hele dagen afsat til hygge på campus med grill, storskærm og brætspil. Det fungerede rigtig godt, og jeg fik snakket med en masse nye og forskellige mennesker. Samtidig fik vi grillet et lille festmåltid.

Dag 4
Den officielle åbningsdag. Dagen, hvor vi skulle mødes i Aulaen for at høre om de forskellige organer på campus. Det var lige vel tungt nok, men der kom da nogle spændende ting frem. Der viste sig at været et væld af organer, som i alt udgør det herlige campus, som er Campus Emdrup. Det var essentielt for mig at støde på et par af områderne, således at jeg for eksempel kan få noget hjælp til at skrive mere akademisk.

Dag 5
Fredag var festdag. Efter fælles morgenmad tog vi et smut til de åbne plæner i hjertet af campus. Her blev der spillet fodbold på hold lavet internt i løbet af ugen. Desværre for mig bød skader mig, at jeg ikke kunne deltage, og da jeg ikke er så vanvittigt udadvendt, blev det lidt låst for mig at vandre rundt blandt de mange hold, som havde det supersjovt sammen. Derfor tog jeg lidt tidligt hjem. Da jeg havde fået mig en lille morfar(!), tog jeg ind til fest på skolen. Vores årgang mødtes og spiste pizzaer sammen, inden festen startede. Festen var med liveband, dansegulv, dj’s og hele molevitten. Vores tutorer havde været på bartenderkursus, og bortset fra, at min White Russian blev rystet til ukendelighed, var det en rigtig hyggelig aften med gode snakke og god dans.