Tre nye centre på Aarhus Universitet

I september åbnede ikke færre end tre nye forskningscentre.

Julie Bertelsen stod for den musikalske del af åbningen af Arctic Research Centre (øverst), der ligesom DIGHUMLAB (nederst) åbnede i september. Foto: Lise Balsby
Foto: Jesper Rais

Først blev snoren klippet over til Arctic Research Centre, herefter gjaldt det det humanistiske forskningslaboratorium DIGHUMLAB, og endelig blev CIRRAU indviet sidst i september. Et center, der blandt andet skal forske i at forebygge sygdomme og deres sociale konsekvenser. Her samler man fagligheder som samfundsvidenskab, sundhedsvidenskab og dele af naturvidenskab, og målet er at skabe et stærkt fagligt miljø, der også trækker internationale fors-kere til.
– Når eksperter fra så forskellige områder som f.eks. demografi, biologi og kriminologi sætter sig sammen og med hver deres øjne ser på data om befolkningen, kommer der altid nye, spændende resultater frem. Dygtige folk kommer netop hertil fra både Danmark og udlandet, fordi der er gode data og et stærkt fagligt miljø, sagde CIRRAUs centerleder, professor Preben Bo Mortensen, ved centerets åbning.

Satser på interdisciplinaritet

Både CIRRAU og Arctic Research Centre er interdisciplinære centre. Det vil sige at de skal udnytte gevinsterne ved samarbejde på tværs af fag- og hovedområder. Desuden dækker de nye interdisciplinære centre også mindst to og gerne flere af AU’s kerneområder: forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse. Centrene skal samtidig kunne tiltrække betydelige eksterne bevillinger, og målet er at skabe banebrydende forskningsresultater.
– Det her bliver også en gulerod for de studerende, sagde centerleder Søren Rysgaard i forbindelse med centeråbningen af Arctic Research Centre, og fortalte, hvordan målet også er at give de studerende mulighed for at indgå i det internationale samarbejde.

I front internationalt

Også det nye center DIGHUMLAB, der er Danmarks første digitale laboratorium for humanister, har som mål at styrke den internationale profil.
– I Danmark har vi haltet lidt bagud på netop dette felt, og jeg er meget glad for, at vi med det nye DIGHUMLAB får mulighed for at udvikle området og komme med helt i front på den internationale bane, sagde dekan Mette Thunø, der er formand for DIGHUMLABs styregruppe.

Interdiscplinære centre ved AU

• Arctic Research Centre, ARC
  • Centre for Integrative Sequencing, iSEQ
  • Centre for Integrated Register-based Research, CIRRAU