Uddannelsesminister: ”Praktikvinduer” til alle

Alle studerende skal kunne komme ud og snuse til erhvervslivet i løbet af deres uddannelse. Med fuld merit. Det ønsker uddannelsesministeren, og Studenterrådet bakker op. Men udviklingen er faktisk allerede i gang.

Fuld merit for et halvt års praktisk arbejde. Det bliver i fremtiden muligt, uanset hvad man læser. Uddannelsesminister Morten Østergaard ønsker nemlig at indføre såkaldte ”praktikvinduer” på alle videregående uddannelser. Det fremgår af en ny redegørelse fra Uddannelsesministeriet, som foreslår at frigøre mindst 30 ECTS-point til kontakt med erhvervslivet på alle studieordninger.
– Vi vil ikke lave lovgivning på området, men vi ønsker at åbne en dialog om i højere grad at give anerkendelse og merit til de studerende, der ønsker at få praktisk erfaring i løbet af studiet, siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

Ikke kun praktik

Forslaget bliver modtaget med kyshånd af de studerendes repræsentanter i Studenterrådet.
– Det er en god ide at inddrage erhvervskontakt på alle uddannelser. I hvert fald så længe det er valgfrit. Uanset hvor teoretisk, din uddannelse er, skal du jo ud og arbejde bagefter, siger styrelsesmedlem i Studenterrådet Jakob Ruggaard.
Dagspressens dækning af forslaget har i høj grad fokuseret på krav om praktikmerit. Ifølge Uddannelsesministeriets redegørelse skal de 30 ECTS-point imidlertid kunne gives til både ”praktik, klinik eller lignende og/eller mulighed for erhvervssamarbejder.”
– Vi er åbne over for alle mulige former for tilknytning til arbejdsmarkedet. Der ligger ikke en fast plan om, at vi skal gøre det på én måde, siger Morten Østergaard og erklærer sig samtidig enig i Studenterrådets ønske om at gøre praktikvinduet valgfrit for de studerende.
Udviklingen er allerede i gang
Selvom Morten Østergaard ikke ønsker at lave lovgivning på området, vil han alligevel tage sit forslag med til forhandlingerne om AU’s udviklingskontrakt for 2012.
– Det er oplagt at tage forslaget op her. Jeg forventer, at der bliver reageret på vores punkter om erhvervsparathed, siger han.
Udviklingen er dog allerede i gang flere steder.
– På Science and Technology er det konventionelle praktikforløb ikke så udbredt. Til gengæld åbner vi mere og mere op for en del projektarbejde samt etårige specialer i samarbejde med erhvervslivet, siger prodekan for uddannelse på Science and Technology Tom Vindbæk Madsen.
Også på BSS bliver der åbnet op for meritgivende erhvervsforløb, siger juraprofessor og medlem af AU Forum for Uddannelse Jørgen Albæk Jensen.
– Jurastudiet har normalt været ret konservativt på den front og alene givet 10 ECTS-point for et halvt års praktik. Det er eksempelvis nu blevet muligt at fordoble til 20 point, hvis man skriver en semesteropgave på 15 sider, siger han.