Uni-valg – på den nye måde

I år bliver universitetsvalget ekstra vigtigt, forklarer formanden for universitetets valgudvalg. Nu skal pladserne nemlig fyldes i de nye studienævn og akademiske råd.

Hvem skal hviske dekanen i øret på de nye, store hovedområder, når strategien skal lægges? Hvem skal være med til at holde snor i uddannelsernes kvalitet? Og hvem sidder med ved bordet, når de helt store linjer for Aarhus Universitet tegnes?
Tja, dig måske? Eller en af dine kolleger eller medstuderende? Det afgøres, når alle universitetets studerende og ansatte skal stemme til universitetets mange nævn og råd og samtidig skal finde repræsentanterne til universitetets bestyrelse.
Lige nu sidder universitetets valgudvalg og ikke mindst medarbejderne i valgsekretariatet og knokler på fuld tryk med at få alle detaljer på plads med valglister, opstillingsberettigede og al den anden teknik. Og det er ekstra svært i år, siger valgudvalgsformanden, professor Jørgen Albæk Jensen.
– Det har været en stor opgave for i hvert fald nogle af de nye hovedområder at få studienævnsstrukturen på plads. Men nu skulle det være på plads, så vi kan holde valg efter den nye organisering af universitetet, siger han.
Netop fordi så mange studerende og ansatte har fået flyttet deres tilknytning fra et institut eller hovedområde til et andet, beder valgudvalgsformanden alle om at kigge ekstra godt på de valglister, der bliver sendt ud den 4. november.
– Hvis ikke man står rigtigt på valglisten, risikerer man at miste sin stemmeret. Vi gør, hvad vi kan for at få det hele på plads, men vi kan ikke udelukke, at der vil ske smuttere. Derfor kan jeg kun opfordre til, at alle også tjekker selv, siger Jørgen Albæk Jensen.

UNIVERSITETSVALGET

UNIvers vil i de næste numre dække det kommende universitetsvalg, som du allerede nu kan læse meget mere om på www.au.dk/valg. Her vil valglisterne også blive offentliggjort den 4. november. Sidste frist for indsigelser er den 8. november.