Det nye landkort over Business and Social Sciences

Dato: 03.10.2011

Efter sommeren 2012 er målet, at alle enheder ved School of Business and Social Sciences fysisk er på plads på nye lokaliteter

Fire kendte lokaliteter og en ubekendt. Sådan er planen lige nu for de fysiske rammer for School of Business and Social Sciences.

Kortet nedenunder beskriver i hovedtræk lokaliseringsplanen for hovedområdet School of Business and Social Sciences, hvor det nordøstlige hjørne af universitetsparken i Aarhus samt lokalerne på Fuglesangs Allé længere nede ad Ringgaden udgør en stor del af fysiske rammer for de faglige miljøer.

For at udnytte de synergimuligheder, der på AU er på sprog og kommunikationsområdet, og for at sikre et tilstrækkeligt studentergrundlag og forskningsmæssig underlag for en række mindre sprogområder vil Department of Business Communication blive placeret i umiddelbar nærhed af institutterne for europæiske fag ved Arts i Nobelparken.

AU Herning bliver på sin nuværende lokalitet, og endelig mangler der i lokaliseringsplanen at blive fundet et passende sted til det administrative center for School of Business and Social Sciences, som har et samlet lokalebehov på ca. 2000 kvadratmeter.

”Det er vigtigt, at de faglige aktiviteter samles, så de oplagte synergimuligheder, som dannelsen af School of Business and Social Sciences indebærer, kan udnyttes bedst muligt. Vi regner med, at vi senest efter sommeren 2012 har fået alle enheder på plads på nye lokaliteter, og vi bestræber os på at finde lokaler til administrationen i hensigtsmæssig afstand til de institutter og centre, som administrationen skal servicere,” siger dekan Svend Hylleberg.

Den fysiske planlægning for School of Business and Social Sciences er besluttet inden for rammen af universitetsledelsens lokaliseringsplan for AU, indtil en tiltrængt udvidelse af hovedområdets lokaler bliver mulig i forbindelse med opførsel af AU Arts and Business Building (nybyg.au.dk)  og universitetets overtagelse af Aarhus Sygehus bygninger langs Nørrebrogade. Den første etape af AU Arts and Business Building forventes at kunne tages i brug i 2017.

Det nye hovedområdes lokaliteter:

• Department of Business Communication placeres i Nobelparken tæt på Arts sproginstitutter
  • Department of Psychology and Human Relations og
  • Department of Public Policy and Administration lokaliseres på “Øen” (Bygningerne 1330-1351)
  • Department of Business Administration lokaliseres i bygningerne 1322-1326
  • Department of Law and Administration lokaliseres i 1326-1328 og 1410-15
  • Department of Economics and Business lokaliseres på Fuglesangs Allé
  • Bibliotekerne på hhv. Fuglsangs Allé og i bygning 1351 beholder deres placering. Filialen i Nobelparken nedlægges
  • Center for Erhvervs og Samfundsvidenskabernes Didaktik placeres i hovedbygningen i forlængelse af Department of Law.
  • Der arbejdes på at finde en lokalitet for det administrative center for School of Business and Social Sciences i hensigtsmæssig afstand til de institutter og centre, som administrationen skal servicere.

Universitetsparkens nordøstre hjørne

Fuglesangsallé