Juni 2013

Månedens billede (92)

På baggrund af, at det 26. juni i år er 100 år siden, Niels Åge Nielsen (1913-1986) blev født, har vi som Månedens billede valgt dette fotografi, hvor han i forbindelse med en studietur i sommeren 1940 ses foran konditoriet i Kjellerup - det konditori, som forfatteren Albert Dam indtil få år forinden havde været ejer af.

Niels Åge Nielsen blev få år senere en af de førende kræfter inden for modstandsbevægelsen.

Efter krigen kom han til Statsbiblioteket og fik senere en karriere ved Odense Universitet og Aarhus Universitet, hvor han beklædte en stilling som professor.

Som elev af sprogprofessoren Peter Skautrup, der var en af hovedkræfterne bag sprogreformen i slutningen af 1940'erne, ændrede han bogstaveringen af sit eget navn, idet "Aage" ændredes til "Åge".

Sine erindringer fra modstandskampen har han nedfældet i publikation Mellem jyske modstandsfolk 1941-1945 (1980).