December 2015

Månedens billede (122)

Det er efterhånden blevet en tradition, at "Månedens billede" i december har noget med julen at gøre og således også i år, hvor vi i decembernummeret anno 1969 af studenterbladet MONTANUS har fundet denne tegning, der tjente som annonce for Studenternes Hus, og som unægtelig giver en stemning af mangfoldighed og afslappet kaos.

Vi har lokket tegningens ophavsmand Ivar Gjørup til at skrive et par ord om den 46 år gamle tegning:

Studenterhuset var flunkende nyt, da jeg begyndte som studerende ved Aarhus Universitet i 1964. Gangene og kaffestuerne og Stakladen vrimlede med de store årgange, som vi blev kaldt af meget gode grunde: Vi var mange. Dobbelt så mange som det antal børn, vi sidenhen selv satte i verden, hvis vi tæller årgangene op. Vi var krigens børn og fredens pant. På tegningen kan du næsten se det.

Vidste vi det selv? Det står for mig, som om tegnehånden allerede vidste, hvad hovedet først langt senere fik øje på. Den lille fyr med fars tunge hånd på sit hoved læser MAO, revolutionen stod for døren, det gjorde julen så også. Den indfandt sig til tiden, det samme kan man ikke sige om revolutionen. Lad mig altså gribe lejligheden nu et lille halvt århundrede senere til at gentage tegningens påskrift og ønske alle derude – gamle hippier med børn og børnebørn – en rigtig GLÆDELIG JUL!

Ivar Gjørup