April 2017

Månedens billede (138)

Månedens billede stammer fra Universitetsparken i Aarhus.

I en bevaret gangprotokol fra ”Køkkenmøddingen” (Kollegium 2, Gang 1) finder vi under overskriften ”Foråret er fortsat over os” et par fotos af studenter, der i foråret 1965 er ved at gøre deres biler klar, samt med tyk rød tusch denne lyriske klamamse: ”Foråret er ikke bare nyudsprungne bøgetræer, anemoner i skovbunden, fløjtende solsorte og glad musiceren af drosler. Foråret er også bilernes tid. Nu skal karosserne pudses og poleres, motorerne trimmes. Kældermennesket vågner af vinterdvalen og hans øjne får nyt liv, mens pudsekluden kærtegner Opel Rekorden. Men det er ikke bare de almindelige småborgere, som er i sving. Snart synger asfalten under studenternes vogne.”

Billedets Ford A-model var i 1965 endnu ikke noget sjældent syn i gadebilledet. I baggrunden Statsbiblioteket og til højre Kollegium 2 og 3. Foto fra foråret 1965.