Juni 2017

Månedens billede (140)

Månedens billede er denne gang en 1943-artikel fra dagbladet Demokraten. Artiklen indgik i en hel serie af interviews med de kvindelige beboere på Marselisborg Studentergaard.

Interviewet er foretaget på Marselisborg Studentergaard, hvor Karen Fich (1922-2002) var flyttet ind i september 1941.

­Om intervieweren

Personen bag ovenstående interview - signaturen "e-lo." - var daværende museumsassistent i "Den Gamle By" Erna Lorenzen (1909-2006), der i sin erindringsartikel  Ung i Århus. Tredje samling (udgivet af Århus Byhistoriske Udvalg i 1988) fortæller om sit engagement ud i journalistikken.

Baggrunden var den, at hun havde købt en grund i Hasle, opført et lille havehus på den og havde kastet sig over havearbejdet og ville spare sammen til at købe et 'rigtigt' hus.

Haven blev god trods idelige drillerier med det flerårige ukrudt, og jeg gjorde så mange erfaringer, at jeg med min sædvanlige indstilling absolut måtte delagtiggøre andre i dem. Derfor gik jeg op på Demokraten og talte med redaktør Frede Højmark. I disse år havde jeg så både en lille rubrik i bladet, der hed "Frøken Havemand", en anden med diverse strøtanker o.l., underskrevet "Kusine Erna", og endelig et ugentligt interview med kvinder i forskellige erhverv. Det er som bekendt de mange bække små, der gør det - jeg fik 10 øre pr. linie.

Mange år senere blev Erna Lorenzen i øvrigt dr.phil. fra Aarhus Universitet, da hun i 1975 efter mange årtiers tekstilstudier i "Den Gamle By" forsvarede sin omfattende disputatsafhandling om Folks tøj i og omkring Århus ca. 1675 - ca. 1850.