September 2017

Månedens billede (143)

Det er i år 40 år siden, at der blev indført generel adgangsbegrænsning til samtlige videregående uddannelser.

Indtil da kunne alle med en adgangsgivende eksamen komme ind på universiteter og universitetscentre. Næsten da, for der var kort forinden allerede blevet indført adgangsbegrænsning på medicin og psykologi. Billedet her viser demonstrerende geologistuderende, der – formentlig i 1976 - ikke blot er imod den annoncerede adgangsbegrænsning, men også ”støtter RUC”, dvs. daværende Roskilde Universitetscenter, der på det tidspunkt blev styret af et eksternt rektorat – den såkaldte ”junta”.

De krydsende hammere på RUC-skiltet er ikke nødvendigvis en variation over hammer og sejl; hammeren er (bl.a.) symbol for geologien.