Oktober 2019

Månedens billede (167)

75 år siden luftangreb

Månedens billede er valgt, fordi det den 31. oktober 2019 er 75 år siden, Royal Air Force ved et præcisionsangreb lagde Gestapos hovedkvarter i studenterkollegierne  i Universitetsparken i Aarhus i ruiner.

Det har vi skrevet om mange gange, og billedet har vi vist endnu flere gange ... og dog! For det har hidtil kun været affotograferinger af gengivelser af billedet, vi har vist, men den udgave af billedet, vi præsenterer her, er et originalt foto, hvor detaljerne da også står relativt skarpt.

Der er tale om et foto udsendt til pressen af "the Air Ministry", og på bagsiden findes en redegørelse for, hvad billedet viser.

Billedet blev i 2008 doneret til Aarhus Universitet af Stephen Hagen, professor ved University of the West of England, Bristol, på den betingelse, at givers navn anføres ved gengivelse eller anden præsentation af billedet.