September 2019

Månedens billede (166)

På billedet ser vi et hold studerende fra Aarhus Universitet på Sandbjerg Gods sammen med godsdonator Ellen Dahl og professor Troels Fink.

Når vi har valgt dette motiv til Månedens billede, skyldes det, at det 1. september 2019  er 65 år siden, Ellen Dahl overdrog brugsretten af godset til Aarhus Universitet.

Den københavnske overretssagfører Knud Dahl og hans hustru Ellen Dahl (Karen Blixens søster) havde ejet Sandbjerg Gods siden 1929.

Knud Dahl døde i 1945, og i 1954 skænkede Ellen Dahl godset til Aarhus Universitet, som ved hendes død i 1959 overtog den fulde dispositionsret over ejendommen og siden har anvendt den sønderjyske herregård til videnskabelige møder, konferencer og kurser etc.

Allerede i 1941 havde ægteparret Dahl betænkt den aarhusianske videnskabelige forskning, idet de til Naturhistorisk Museum i Aarhus havde doneret det areal nær Femmøller, som hurtigt derefter blev til Molslaboratoriet.