September 2011

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (74)

September 2011 (1): Månedens billede - fra kvindekollegium anno 1941

For 70 år siden protesterede kvindelige studenter over forvisningen til Marselisborg Studentergaard, men snart var de egentlig ganske godt tilfredse med at bo på stedet. Månedens billede viser motiv fra Studentergaardens køkken.

September 2011 (2): Webudstilling om AU's første kvindekollegium

I september 2011 er det 70 år siden Marselisborg Studentergaard (efter 13 år som mandskollegium) blev omdannet til Aarhus Universitets første kvindekollegium. Vi har i den anledning lavet en webudstilling.

September 2011 (3): 100 år gammelt profetisk brev genfundet efter 16 år

Da Gustav Albeck i 1995 hjemlånte et brev fra Victor Albecks arkiv hos Universitetshistorisk Udvalg og kort efter afgik ved døden, anede ingen, hvor brevet befandt sig - heller ikke hans hustru. Nu er det dukket op igen.

September 2011 (4): Hovedbygningen indviet for 65 år siden

I anledning af, at det 11. september 2011 er 65 år siden, Hovedbygningen blev indviet, henviser vi herunder til en i 2006 etableret webudstilling om Hovedbygningen.

September 2011 (5): Webudstilling om prinsesse Margrethes studietid ved AU

I september 1961 - for 50 år siden - flyttede tronfølgeren, prinsesse Margrethe, ind på Kollegium 9 i forbindelse med sine studier i statskundskab og arkæologi. I den anledning har vi udfærdiget en beskeden webudstilling.

September 2011 (6): Materiale fra studenteroprøret modtaget

I forreste geled under det århusianske studenteroprør stod stud.mag. i idéhistorie Mihail Larsen, der herover ses i Stakladen anno 1971. Han har nu overdraget materiale fra oprørets dage til Universitetshistorisk Udvalg.