Ny universitetshistorisk litteratur

Tre (næsten) nye bøger om henholdsvis det moderne universitets idéhistorie, studenteroprøret og Det Teologiske Fakultet ved Aarhus Universitet.

• Ideer om et universitet. Det moderne universitets idehistorie fra 1800 til i dag er redigeret af Jens Erik Kristensen, Kim Elstrøm, Jens Viggo Nielsen, Mads Pedersen og Henrik Sørensen. Efter Jens Erik Kristensens to indledende og overblikskabende bidrag følger tekster af Immanuel Kant, Wilhelm von Humboldt, Thomas Henry Huxley, Hermann Ludvig Ferdinand von Helmholtz, Max Weber, Abraham Flexner, Karl Jaspers, Jürgen Habermas, Michael Gibbons samt Katrin Kaüfer & Claus Otto Scharmer. Bogen er udgivet af Aarhus Universitetsforlag i 2007. Mere om bogen.
  • 1968 - og det der fulgte. Studenteroprørets forudsætninger og konsekvenser er skrevet af Thomas Ekman Jørgensen og Steven L.B. Jensen. (Blandt de mange arkiver, som forfatterne har besøgt i forbindelse med projektet, er "Universitetshistorisk udvalg ved Aarhus Universitets arkiv"). Bogen er udgivet af Forlaget Gyldendal i foråret 2008 - altså i 40-året for oprørets udbrud. Mere om bogen.
  • Stenbræk i Edens Have. På kanten af teologisk brændbart udgør andet bind i professor em., dr.phil. Henning Lehmanns erindringstrilogi om Aarhus Universitet, hvoraf første bind - om fonde ved universitetet - udkom i 2006, mens Stenbræk er kommet i 2008. Erindringsværket, hvis forfatter i flere omgange var dekan for Det Teologiske Fakultet, inden han fra 1983 til 2001 beklædte posten som universitetets rektor, udgives af Aarhus Universitetsforlag. Mere om bogen.