Studiegæst i samlingerne vedr. luftangrebet 1944

Det sker en gang imellem, at gæster i samlingen ikke har noget egentligt studiemæssigt eller forskningmæssigt ærinde, eller repræsenterer nogen institution, men så at sige er "borgere uden portefølje", som til gengæld er drevet af stor personlig interesse i et sagsområde.

For konditorbager Michelle Braganza, der er vokset op nær en militær lufthavn i Sydengland,  gælder interessen ikke mindst 2. Verdenskrig og herunder den tyske besættelse af Danmark - og naturligvis luftangrebet 31. oktober 1944.

Ved Michelle Braganzas besøg i marts 2017 fremvistes diverse relevante genstande og dokumenter, ligesom der blev foretaget en mindre ekskursion til stedet, hvor ni bygningarbejdere og universitetets marketenderske omkom ved Royal Air Force-angrebet på Gestapo-hovedkvarteret i parkkollegierne, men hvor bomber også ramte Hovedbygningen.

I kølvandet på studiebesøget opsøgte Michelle Braganza diverse lokaliteter, der havde at gøre med luftangrebet, og som var blevet fotograferet umiddelbart efter dette, og fotograferede dem - hvor det var muligt - fra nogenlunde samme vinkel som i 1944.

Hun forbandt derpå 1944-billederne af de enkelte motiver med de nye 2017-billeder. Resultatet (sammen med AU Universitetshistorie billedtekster) blev et 'før og nu'-galleri.