Januar 2014

Månedens billede (99)

Månedens billede er valgt på baggrund af, at det 1. januar er 75 år siden, at faget Hygiejne blev oprettet under Det Lægevidenskabelige Fakultet.

Faget oprettedes i og med, at Skùli V. Gudjónsson den nævnte dato blev udnævnt til fagets første professor ved Aarhus Universitet.

I bygningen på hjørnet af Spanien og Jægergårdsgade i Aarhus rykkede faget Hygiejne ind ved dets oprettelse pr. 1. januar 1939 og havde kontorer her frem til 1953, hvor en bygning til faget var blevet opført i Universitetsparken i forbindelse med Det Lægevidenskabelige Fakultets fagmæssige komplettering.

Faget Økonomi havde til huse i samme bygning fra dettes oprettelse i 1936 og en halv snes år frem, indtil økonomerne kunne flytte ind i Aarhus Universitets nye hovedbygning, der blev indviet i 1946.

Det var direktøren for Aarhus Oliefabrik, der stillede dele af bygningen vederlagsfrit til rådighed for Aarhus Universitet, og da Aarhus Kommune overtog bygningen i 1940'erne fortsatte ordningen for så vidt angår Hygiejnes anvendelse af bygningen.

Arkiv for Månedens billede >