Juni 2016

Månedens billede (128)

Kay Fiskers åbne Buick

Denne åbne Buick tilhørte arkitekten Kay Fisker, og det var i den, at Fisker og C.F. Møller sammen med to andre arkitekter kørte til Berlin i juni 1931 - altså i denne måned for 85 år siden - for at søge inspiration, efter at arkitektkonkurrencen om Aarhus Universitet var blevet udskrevet måneden forinden.

På studietur til Berlin

I sin bog Bygmesteren C.F. Møller (1998) skriver Nils-Ole Lund følgende om turen:

"C.F. Møller har fortalt, hvordan de fire arkitekter, Fisker, Baumann, S.C. Larsen og han selv, udstyret med støvhjelme, kørte til Berlin i Fiskers åbne Buick. Med Edvard Heiberg, der havde undervist på Bauhaus Dessau, som guide besøgte de den store byggeudstilling [...]." (s. 63)

Hannes Meyers skole i Bernau

Dybest indtryk gjorde dog Hannes Meyers fagforeningsskole i Bernau. Nils-Ole Lund fortæller videre:

"Heiberg tog også de fire arkitekter ud til fagforeningernes skole i Bernau, der ligger lidt nord for Berlin i den "brandenburgske Hedes endeløse Fyrreskov". Her havde Hannes Meyer, som Heiberg havde været assistent for i Bauhaus, netop fuldført et skoleanlæg, hvor en lang værelsesfløj var opdelt i forskudte blokke, så terrænfaldet i stedet for at være et problem blev en fordel. Dette motiv med forskudte bygninger kan genfindes i planen til Aarhus Universitet. Også søen i Bernau-skolens park dukker op i konkurrenceforslaget [...]." (s. 63)

De vindende arkitekter

Den nævnte konkurrence havde stillet to opgaver: dels en oversigtsplan over hele det af kommunen donerede areals udnyttelse, dels tegninger til en første universitetsbygning. Konkurrencen blev vundet af arkitekterne Kay Fisker, C.F. Møller og Povl Stegmann, og C.F. Møller kom til at stå for den praktiske udformning af byggeriet.