Marts 2017

Månedens billede (137)

I 1946 stiftede beboerne på 2. gang i Kollegium 2 i Universitetsparken et bogbroderskab. De fik en bogbinder til at fremstille en stor flot bog – ”The Great Book” står der på den – og fik en gørtler til at fremstille låsebeslaget.

På bogens blanke blade skulle gangens daværende og kommende beboere skrive om deres eget livsløb, og hvad man læste deri, måtte man sværge på aldrig at røbe ude i verden.

På billedet ses bogen på ”alteret” foran den kollegianer, der i 1948 fungerede som bogbroderskabets ”Lord Keeper of the Great Book” og som iført en ”ordensdragt” og prydet med en mængde ”ordener” stod for optagelsen af nye medlemmer af bogbroderskabet, dvs. nye indflyttere på gangen. Disse måtte ned på knæ foran Lord Keeper’en og modtage det ”bogbroderslag”, som indlemmede dem.

Skønt det hele foregik med et glimt i øjet, blev bogen alligevel en slags helligdom for gangen, og i hvert fald er den helt anderledes end de gangbøger, som man førte på andre kollegiegange.

Lord Keeper'en på billedet er daværende stud.mag. Karl Henry Skott, der også var idémanden bag bogbroderskabet.