April 2011

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (69)

April 2011 (8): Læs kronikker om 1920'ernes jyske universitetskamp

Johannes V. Jensen gik ind for Viborg.

Universitetshistorisk Udvalgs sekretær udfærdigede for en snes år siden en række kronikker om de byer, der i 1920'erne konkurrerede med Aarhus om at blive værtsby for et nyt universitet. Kronikkerne kan nu læses her på udvalgets hjemmeside.

April 2011 (7): Naturhistorisk Museum indrettedes i Læssøesgades Skole for 90 år siden

Læssøesgades Skole anno 2011.

Læssøesgades Skole blev indviet i april 1921 - altså i disse dage for 90 år siden - og oppe under taget  blev der plads til Naturhistorisk Museum.

April 2011 (6): "Orgier, hærværk og spærretid" anno 1965

I pressen blev en enkelt fjer til fem høns.

I forlængelse af modtagelsen af Love for Studenternes Hus (se emnet umiddelbart herunder) har vi fremgravet en af de ældste publicerede artikler skrevet af Universitetshistorisk Udvalgs sekretær. Den blev først trykt i Århus H nr. 67, 3. november 1988 og siden i Dagbladet Information 10. oktober 1989.

April 2011 (5): Love for 'Studenternes Hus' og 'Studenternes Spisestuer' i Århus

En sjælden tryksag fra 1963.

I forbindelse med modtagelse af materiale efterladt af afdød administrativ medarbejder ved universitetet er Universitetshistorisk Udvalg kommet i besiddelse af et eksemplar af Love for 'Studenternes Hus' og 'Studenternes Spisestuer' i Århus (1963).

April 2011 (4): Ny bog om samspillet mellem arkitektur og kunst ved Aarhus Universitet og andre steder

Del af bogens forside.

Med arkitekt Mads Møller som redaktør og Torben Eskerod som fotograf har fhv. rektor for Aarhus Universitet Henning Lehmann skrevet om forholdet mellem arkitektur og kunst, og en del af bogens eksempler er hentet fra Aarhus Universitet.

April 2011 (3): Genudgivelse af fremstilling om hvordan EDB kom til Aarhus Universitet

Oprindelig udgivet i 1978.

I anledning af Datalogis 40-års jubilæum har Universitetshistorisk Udvalg med tilladelse fra forfatterens familie fremdraget Svend Bundgaards Hvordan EDB kom til Aarhus Universitet (1978) - en fremstilling, der omhandler sider af Datalogis forhistorie.

April 2011 (2): Datalogi ved AU runder de første 40 år

Datalogi ved AU blev oprettet 1. april 1971.

April 2011 (1): Månedens billede

Tegning af Jens Ravnholm forår 1931.

I denne måned for 80 år siden - 28. april 1931 - underskrev kongen den lov, som endeligt afgjorde, at Danmarks universitet nummer to skulle ligge i Aarhus og ikke i Viborg, Kolding eller Sønderborg.