Juni 2014

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (107)

Juni 2014 (1): Månedens billede: Studenter på udflugt i juni 1934

En junidag i 1934 - i denne måned for 80 år siden - havde en håndfuld af Marselisborg Studentergaards mandlige beboere sat et antal af deres kvindelige medstuderende stævne på havnen i Aarhus, nærmere bestemt ved rutebåden, der sejlede mellem Aarhus og Skødshoved. Dagen stod i sommerudflugtens tegn, og Mols var målet.

Juni 2014 (2): 70 år siden Juridisk Bibliotek blev oprettet

I juni 1944 modtog Aarhus Universitet et gavebrev fra professor, dr.jur. Frantz Dahls enke. Gaven bestod af Dahls betydelige juridiske bogsamling, der blev grundstamme i Juridisk Bibliotek ved Aarhus Universitet. Bøgerne fragtedes fra København til Aarhus af Adams Transport Co. (derfor denne illustration). Biblioteket er i dag del af AU Library. Om dets første 60 år kan man læse her:

Juni 2014 (3): Student henrettet af tyskerne 23. juni 1944

For 70 år siden - den 23. juni 1944 - blev frihedskæmperen, Holger Danske-sabotøren mm. Christian Ulrik Hansen henrettet af tyskerme. Christian Ulrik Hansen var immatrikuleret ved Aarhus Universitet, og han er anført som stud.theol. på mindetavlen i forgården ved Aarhus Universitets hovedbygning.

Juni 2014 (4): Om kollegieliv og medicinstudium i 1960'erne

22. maj 2014 gav cand.med. Hans Gert Jakobsen, Rødekro, erindringsinterview om sin studietid ved Aarhus Universitet 1960-1967. Hans Gert Jakobsen har desuden stillet materiale vedr. årene på Kollegium 1, gang 3 ("Sandkassen") til rådighed for scanning til AU Universitetshistorie. Herover Hans Gert Jakobsen under interviewet.

Juni 2014 (5): Første filosofikums-kandidat for 85 år siden

10. juni 1929 fandt de allerførste universitets-eksaminationer i Aarhus sted. Det foregik i Aarhus Tekniske Skole, hvor universitetet havde tag over hovedet indtil 1933, og det drejede sig om filosofisk propædeutik ("filosofikum"), som skulle bestås, før man kunne indstille sig til prøver i sine primære fag. På tre dage eksamineredes 57 studenter, hvoraf to dumpede.

Juni 2014 (6): 70 år gammelt skudhul eksisterer stadig

Visse emner kaster gang på gang forespørgsler af sig. Spørgsmålet om, hvorfra hullet i rækværket ved Solgaarden bag Hovedbygningen stammer, er - og har gennem årene været - et af de oftest opdukkende i universitetshistorikerens mailboks.