November 2014

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (112)

November 2014 (1): Månedens billede: Efter luftangrebet 1944

Ved en tilfældighed har en privatperson doneret et farvedias af det udbombede Gestapo-hovedkvarter i Kollegium 4 og 5 kort før 70-års-dagen for Royal Air Force-angrebet den 31. oktober 1944, og en præsentation af nyerhvervelsen indgår derfor naturligt i Aarhus Universitets markering af 70-året for luftangrebet.

November 2014 (2): Udstilling om luftangreb på kollegierne 1944

I anledning af 70-året for Royal Air Force-angrebet på det tyske sikkerhedspolitis hovedkvarter i parkkollegierne har en arbejdsgruppe omkring AU Universitetshistorie produceret en udstilling om den dramatiske begivenhed, der fandt sted 31. oktober 1944. Udstillingen kan ses i Antikmuseet de tre første uger af november.

November 2014 (3): Nyt bidrag til universitetshistorisk cykelsamling

Den universitetshistoriske cykelsamling, der hidtil har omfattet to cykler, Campus-cyklen og ærkecyklisten, professor, dr.jur. Max Sørensens befordringsmiddel, er nu blevet forøget, idet Intern Post har overdraget deres budcykel til samlingen, da den ikke længere anvendes i forbindelse med udbringning af post.

November 2014 (4): Bidrag til Århus Stiftstidendes artikelserie om AU

Med henblik på en optaktsartikel til Århus Stiftstidendes artikelserie om "Universitetet under overfladen" (bragt 17., 18., 19. og 20. oktober) aflagde journalist Kenneth Sletten Christensen besøg for at høre nærmere om universitetets historie. Hvad der kom ud af den universitetshistoriske samtale kan ses via linket herunder.

November 2014 (5): Arkitekturen som C.F. Møller afviste i 1940

Da Aarhus Universitets hovedbygning skulle opføres, viste man arkitekt C.F. Møller et postkort med Mussolinis nye universitet i Rom og bad ham søge inspiration dér. Faktisk udfærdigede Møller nogle tegninger i den ønskede klassicerende stil, men har formentlig blot gjort det for samtidig at argumentere for en mere nøgtern udformning. Universitetshistorikeren var for nylig i Rom og tog et billede af postkortmotivet 75 år senere.

November 2014 (6): Bidrag til Studenterhusets jubilæum

AU Universitetshistorie bidrog til festlighederne den 10. oktober i anledning af, at det den dag var 50 år siden, Studenternes Hus blev indviet.  Bidragene bestod i udformning af 30 plancher til udstilling på dagen samt et powerpoint-causeri om husets historie. Sidstnævnte blev afholdt i alt fire gange i løbet af formiddagen.

• Læs mere om jubilæet >