Oktober 2014

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (111)

Oktober 2014 (1): Månedens billede: Luftangrebet 31. okt. 1944

Den 31. oktober 1944 - i denne måned for 70 år siden - foretog Royal Air Force et præcisionsangreb på Gestapo-hovedkvarteret i Parkkollegierne ved Aarhus Universitet. Formålet var at standse Gestapos optrævling af den jyske modstandsbevægelse ved at destruere det tyske sikkerhedspolitis omfattende arkiv, hvilket lykkedes.

Oktober 2014 (2): Studenternes Hus runder 50 år den 10. oktober

Den 10. oktober er der gået 50 år, siden Studenternes Hus blev indviet i 1964. Huset har gennem årene rummet studenterfaciliteter af forskellig art, bl.a. kombineret kantine og koncertsal ("Stakladen") samt kaffestuer og kælderbar foruden boghandel og lokaler til studenterorganisationerne.

Oktober 2014 (3): Internationalt anerkendt forskers skrivebord

Det fortælles, at professor i retsvidenskab Max Sørensen skrev sine bøger i hjemmet i Risskov ved det skrivebord, der nu er blevet overdraget til AU Universitetshistories samlinger som et minde om en af Aarhus Universitets internationalt mest kendte og anerkendte skikkelser gennem tiderne.

Oktober 2014 (4): Nyerhvervet samling af fotografier 1968-1971

Fra civiløkonom Eric Kenworthy, Faaborg, er modtaget en samling fotos, som giveren selv som stud.oecon. og fotograf har taget i årene 1968-1971. Motiverne er studentermøder og andre møder i Studenternes Hus, hvorfra også andre typer af optagelser stammer, samt portrætter og optagelser af bygninger. Desuden optagelser fra årsfest 1968 samt Studenterrådets ekspedition samme år (herover udsnit).

Oktober 2014 (5): Gamle AU-prægestempler er dukket op

Da firmaet Frantz Hingelberg på Store Torv i Aarhus besluttede at indstille sin virksomhed efter at have drevet forretning på stedet siden 1897, henvendte firmaet sig til Aarhus Universitet med henblik på (mod vederlag) at overdrage sine prægestempler med relation til Aarhus Universitet. Stemplerne er nu indgået i AU Universitetshistories samlinger.

Oktober 2014 (6): Oktober 1889: Langelandsgades Kaserne i brug

Langelandsgades Kaserne, hvis bygninger siden 1998 har givet tag over hovedet til de æstetiske fag under Arts på  Aarhus Universitet, blev opført i 1889 - for 125 år siden - som artillerikaserne efter tegninger af arkitekterne A.J. Müllertz og S.F. Kühnel. For halvandet årti siden blev kasernen ombygget med henblik på universitetets fremtidige anvendelse af bygningerne.