Fremvisningsapparater fra 1950'erne overdraget af Antikmuseet i 2018

Visse fremvisningsapparater fra forskning og undervisning, som har udtjent deres rolle i Antikmuseet og/eller på faget Klassisk Arkæologi, idet de er blevet afløst af en opdateret teknologi, er blevet overdraget til de universitetshistoriske samlinger, så de i fremtiden vil kunne medvirke til at dokumentere sider af forne tiders universitetsliv i Aarhus.

Blandt de genstande, som i marts blev overdraget af museumsbetjent, cand.mag. Anders Meander Bjerggaard, Antikmuseet, var et Liesegang-diaskop fra 1950'erne med diasrammer af træ i forskellige størrelser og et mikrofilmslæseapparat (Super Dagmar A fra J.H. Mullens NV, Den Haag).

Desuden modtog vi en Zeiss Ikon Ikolux 12-diasprojektor til fremvisning af indrammede (og i dertil fremstillede kassetter anbragte) dias i småbilledformat (24 x 36 mm) fra midt i 1960'erne.