Februar 2018

Månedens billede (148)

Et arbejdssjak anno 1933

På samme måde som Chr. 4. ikke selv byggede Rundetårn, Børsen og Rosenborg Slot, byggede overlæge Victor Albeck, borgmester Jakob Jensen og landsretssagfører Carl Holst-Knudsen heller ikke egenhændigt Aarhus Universitet. Det var der folk ansat til, og det er nogle af dem, vi ser på Månedens billede, som stammer fra 1933.

Den del af byggeriet, som er synlig, er identisk med den nordligste endemur i den først opførte universitetsbygning, og bag den lå - og ligger - kompleksets største auditorium, der fungerede som fællesauditorium.

Muren forsvandt ud af syne, da der i midten af 1960'erne blev foretaget en sammenbygning med en nordligere beliggende bygning - den såkaldte højspændingshal - som var blevet indviet i 1941.