Juni 2018

Månedens billede (152)

Når foråret kommer, er det tid at slå dørene op og få tæpper, dyner, overfrakker og alle de mørke jakkesæt hængt ud til luftning, og sådan var det også i Universitetsparken på Kollegium 6 i begyndelsen af 1950'erne.

Dengang var der 1400 mandlige studerende ved universitetet og 340 kvindelige, og der var 56 professorer til at undervise dem foruden ca. 90 andre undervisere.

Alle professorer var mænd i 1952, hvor tallene stammer fra, og sådan var det indtil 1954, hvor Aarhus Universitet fik ansat sin første kvindelige professor.

Bemærk, at hver altan i opadgående forlængelse af rækværket har en jernramme beregnet til et solsejl. Vi ved ikke, hvornår disse rammer blev fjernet, men en gennemgang af gamle billeder tyder på, at det er sket i slutningen af 1950’erne.

I øvrigt var det ikke meningen, at den enkelte kollegianer selv skulle opsætte solsejl. Derimod havde kollegieadministrationen haft til hensigt at opsætte ”bleggult Markiselærred”, som det hed ved åbningen af Kollegium 1 i 1935, og der findes da også et par billeder fra nævnte år, hvor man ser solsejl ved hver altan, men hvad der derefter er sket, fortaber sig i det uvisse.

På billeder fra omkring 1960 er solsejlsrammen kommet væk.

Vi vil på et senere tidspunkt vise et billede af Kollegium 1 med monterede solsejl på hver altan.

Billedet stammer fra den samling af fotografier taget hovedsagelig af Johannes Fossgreen, som vi erhvervede os for nylig, og som man kan læse om ved klik her >